Schiphol is een kunstwerk rijker, ontworpen door Daan Roosegaarde. Voor zowel het kunstwerk als het onthullingsmoment waren kosten noch moeite gespaard.
Wolken
Na een aanpassing in vertrekhal 3 op de luchthaven, ontstond een lange lege wand van bijna 100 meter lang. Schiphol benaderde kunstenaar Daan Roosegaarde met de vraag hier wat kunstigs mee te doen. Roosegaarde zei in zijn speech dat hij passagiers ‘mee wil nemen voorbij de status quo en van wat zij al kennen’. “Met je hoofd in de wolken, met je voeten op de grond”, dat is Schiphol, aldus Roosegaarde. Vanuit die gedachte is zijn studio het ontwerpproces ingegaan.
Veelbelovend
Het aankondigende persbericht was veelbelovend: “wereldwijd de grootste in zijn soort”, “de ruimte die ontstaat is poëtisch”, “een visuele ‘augmented reality’-ruimte die ongekend is” en “de kijker ervaart meters ruimte”. Dankzij een 3D-effect lijken de wolken iets mee te bewegen met de voorbijganger. De kijker ervaart wat meer ruimte, een leuk effect. Dat het kunstwerk Beyond uitsluitend wolken laat zien, maakt het ook wat saai.

[su_spacer size=”5″]
Groots
De ruimte Het is een lage, donkere ruimte, waar de passagier komt tussen het inchecken en de veiligheidscontroles. Zo’n plek waar je als reiziger het liefst zo snel mogelijk doorheen wilt. Het is bewonderenswaardig van Schiphol om hier een ervaring van te willen maken.
Roosegaarde staat bekend om zijn lichtkunstwerken, dat de keuze op hem is gevallen is logisch voor een dergelijke donkere ruimte. Het kunstwerk is in alle opzichten groots aangepakt. Er is een (foto)bestand gemaakt dat bestaat uit 160 biljoen pixels en een grootte van 40 tot 50 terabyte heeft. De nieuwste 3D-technieken zijn gebruikt. En toch komt er niet helemaal uit wat erin zit. De ruimte blijft wat donker en het 3D-verrassingseffect is subtiel.

[su_spacer size=”5″]
Tegenstellingen
De operazangeres die de opening verrichtte, was een schot in de roos; zij liep langzaam langs het kunstwerk dat verstopt was achter een enorm gordijn. Terwijl de zangeres erlangs liep, werd het stuk beetje voor beetje onthuld. Dat was heel mooi, indrukwekkend en stijlvol. De COO van Schiphol, André van den Berg, hield een positief verhaal over de charme van beyond. Hij vervolgde dat dit kunstwerk door Roosegaarde is gemaakt en door de aankoop van Schiphol het nu voor iedereen is.
[su_spacer size=”5″]
Beyond
Het kunstwerk was voor deze plek ontworpen, die ruimte moest immers gevuld worden. Maar het is eigenlijk zonde. Waarom het kunstwerk niet bijvoorbeeld op de nog te heropenen Holland Boulevard plaatsen? Waar mensen de wachttijd voor vertrek doorbrengen en ook tijd hebben om er langer naar te kijken. Als iemand het kunstwerk Beyond al opvalt en ze willen er langer naar kijken, dan beletten ze andere passagiers een vlotte doorgang.