Southwest Airlines neemt na ruim 26 jaar afscheid van de Boeing 737-500. In 1987 was Southwest de launch-customer van de ‘500’. Op 5 september is de laatste vlucht.
Volgens Airlineroute.net komt hiermee ook een einde aan de inzet van het toestel op binnenlandse routes in de Verenigde Staten. Southwest heeft nu nog zeven ‘-500’s’ in dienst, dit waren er 25. Komende week voert de maatschappij vanaf Dallas Love Field nog diverse vluchten uit met de toestellen.
Southwest blijft ondanks de uitfasering wel één van de grootste 737-gebruikers. De maatschappij heeft nog 710 toestellen van Boeing in de vloot. Het merendeel hiervan zijn 737-700’s (490 stuks) en 300’s (125 stuks).
De ‘500’ was de kleinste variant uit de 737-classic serie en vormde de vervanger van de 737-200. In tegenstelling tot de -300 en de -400 werd het toestel nooit echt populair. Boeing bouwde 389 exemplaren. Van de ‘300’ werden bijna 1200 toestellen verkocht.
Uitfasering
Ook in Europa worden de classics snel uitgefaseerd. British Airways zette vorig jaar de laatste 737-400 aan de kant, Lufthansa stopt in oktober helemaal met de narrowbody’s van Boeing. KLM nam al eerder afscheid van de 737-400 en de 300.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!