Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

    24/06/2025

    KLM doet dringende oproep

    24/06/2025

    Transavia gaat over op nieuwe livery

    24/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Het historisch erfgoed | Column Hans
Column

Het historisch erfgoed | Column Hans

Hans de JongDoor Hans de Jong29/08/2016Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Een Boeing 307 in het Udvar Hazy museum in Washington DC ©Kaszeta
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Afgelopen week was ik voor een kort bezoek in Washington DC. Bij nadering op Dulles airport zag ik het naar Udvar Hazy, de oprichter en CEO van Air Lease Corporation, genoemde luchtvaartmuseum al liggen. Het museum naast de luchthaven maakt deel uit van het National Air and Space Museum in Washington DC. Sinds 2003 worden de grote vliegtuigen uit de totale collectie tentoongesteld in deze annex van het museum on the Mall. Onder meer de Enola Gay B-29 Superfortress bommenwerper, het ruimteveer Discovery en een Air France Concorde hebben hun weg gevonden naar dit museum. Verschillende malen heb ik, toen ik nog in Washington woonde, in het museum rondgelopen. De FAA gaf daar regelmatig een borrel. Helaas was de tijd te kort om het museum dit keer te bezoeken.

Terug in Nederland moet ik constateren dat het met het behoud van het culturele erfgoed minder fraai gesteld is. Onder meer door Up werd melding gemaakt van het feit dat de DDA afstand heeft gedaan van haar DC-3 waardoor de PH-DDZ is overgegaan in handen van het Aviodrome in Lelystad. Nadat KLM zich eerder had terug getrokken als sponsor, is de DDA naarstig op zoek naar grote sponsors om het historisch erfgoed vliegend te houden, met als resultaat dat één toestel van eigenaar is gewisseld. Het blijft helaas ploeteren als het gaat om het behoud van de historische luchtvaart in Nederland. Jammer maar waar.

Van het verleden een stap weer naar het heden.

De voorbereiding van de drie jaarlijkse ICAO vergadering in Montreal blijft me boeien en bij het door struinen van de documenten die al beschikbaar zijn, viel me het document op dat gaat over State letters. Op zich is er geen saaier onderwerp dan State letters, maar het is wel de “backbone” van het systeem waarop het luchtvaartveiligheidstoezicht is gebaseerd. De State letter is het officiële communicatiemiddel van ICAO om onder meer Contracting States op de hoogte te stellen van de wijziging in SARP’s en PANS. Wat blijkt nu; een groot deel van de bij ICAO aangesloten landen zit onder het mondiale gemiddelde als het gaat om de beantwoording van deze mededelingen, laat staan de implementatie daarvan. Maar liefst 30 procent van de aangesloten landen heeft een response rate van nul procent! Met nadere woorden: deze landen hebben geen enkele State letter beantwoord.

Veel van deze landen vallen ook onder de monitoring van de EU veiligheidslijst door de Europese Commissie, dus dat is voor de Europese reiziger een goede zaak, maar het is beter om de oorzaak bij de bron aan te pakken. ICAO doet daar een aantal voorstellen voor. Eén van de belangrijkste reden die door ICAO wordt genoemd is de hoge omloopsnelheid van het top management van de luchtvaartautoriteiten en daarmee het gebrek aan onderkenning van de nut en noodzaak om te reageren op voorgestelde wijzigingen ten aanzien van de bij de Conventie opgenomen Annexen.

Op zich vind ik de lengte van de lijst al tamelijk schokkend, maar ook het feit dat kennelijk het belang niet of onvoldoende wordt ingezien door de luchtvaartautoriteiten is schokkend. In Afrika blijft, en dat zal geen verwondering wekken, het merendeel van de landen onder het gemiddelde maar ook in Latijns Amerika en een paar landen in Zuid Oost Azië laten nog een steekje vallen. Uit ervaring weet ik dat de aanpak en procedures in Nederland goed ingebed zijn in het systeem.

Jammer is het dan ook te moeten constateren dat landen als België en Portugal, die tezamen met Ierland, Kroatië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Zwitserland de zogenaamde ABIS groep vormen eveneens een lage score hebben en daarmee nagenoeg op gelijke voet staan met vele ontwikkelingslanden. Het valt te hopen dat er in september duidelijke afspraken gemaakt worden over de manier waarop landen hun veiligheidstoezicht in lijn brengen met het niveau dat ICAO als norm hanteert.

Met de toenemende groei van de luchtvaart, de technologische ontwikkeling in en de complexiteit van het luchtvaartsysteem zijn er dus nog grote slagen te maken de komende jaren.
De onderwerpen die in de Assembly worden besproken zullen mij de komende weken blijven boeien.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Column Hans Hans de Jong historisch ICAO
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Hans de Jong

Columnist. Hans is onafhankelijk luchtvaartconsultant. Hij helpt Indonesië om de luchtvaartveiligheid te verbeteren en is voorzitter van de Stichting vrienden van AviAssist. Hans maakte voor Nederland ruim honderd bilaterale luchtvaartafspraken.

Gerelateerde Artikelen

Duizenden passagiers gestrand in Qatar

24/06/2025Redactie

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025Redactie

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025Redactie
Recent

Duizenden passagiers gestrand in Qatar

24/06/2025

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?