fbpx
AirlinesOnderwerpenProfessional

Qantas kan golfmaatschappijen loef afsteken met Perth hub

Qantas en Emirates hebben een codeshare overeenkomst waar beide partijen van profiteren en Etihad is grootaandeelhouder in Virgin Australia. Toch zijn er in Australië zeker ook negatieve meningen over de golfmaatschappijen, vergelijkbaar met in Europa. Met de komst van nieuwe vliegtuigtypes en het afzeggen van de resterende A380’s krijgt Qantas ineens mogelijkheden een de hub op Perth internationaal uit te breiden en de concurrentie met de golfmaatschappijen aan te gaan op routes van Australië naar Europa. Ook op routes naar de VS liggen kansen.

18 uur
Qantas heeft momenteel drie grote hubs; op Sydney, Brisbane en Melbourne. Deze liggen aan de oostkust. In westelijk Australië ligt Perth, waar de maatschappij een secondaire hub heeft, met voornamelijk binnenlandse vluchten. Juist deze hub zou van strategisch belang kunnen worden. Binnenkort ontvangt Qantas de eerste B787-9. Met dat toestel kan vanaf Perth in één ruk door naar Europa gevlogen worden, duur van een vlucht: een uurtje of achttien. Met de Dreamliners wil de maatschappij nieuwe bestemmingen gaan aanvliegen, later dit jaar zal de eerste bekend worden gemaakt. Perth-Londen wordt serieus overwogen. De maatschappij belooft rond de kerst meer nieuwe internationale bestemmingen bekend te maken. Eind 2017 komt de eerste 787.

Capaciteit
De afstand is niet het grootste probleem voor Qantas. Met de A380 (range: 8.200 nm) kan ook makkelijk naar Europa gevlogen worden vanaf Perth, maar het toestel is moeilijk vol te krijgen. Op de enige Europese bestemming, London Heathrow, zet de maatschappij de A380 in, maar maakt een tussenstop in Dubai. Er wordt gevlogen vanaf Sydney en Melbourne. De afstand is te groot om in één keer te vliegen. In Dubai wordt tevens de codeshare-verbinding naar vele Europese steden gemaakt met partner Emirates. Vanaf het kleinere en minder toeristische Perth kan dus wel in één keer gevlogen worden naar Europa, maar een A380 zou waarschijnlijk niet gevuld zijn.

De long-haul vloot bestaat verder uit B747’s die uitgefaseerd worden en A330’s. Die laatste haalt de afstand niet en is leuk voor de Aziatische en de drukke binnenlandse routes. Met terugwerkende kracht kan gezegd worden dat de keuze begin jaren 2000 voor de A380 en B747 niet de slimste is geweest. De B777-200LR of -300ER was verstandiger geweest. Nu wordt dat teruggedraaid. De laatste acht bestelde A380’s hoeft Qantas niet meer, en de B747’s worden deels door B787-9’s vervangen.

Hub
Qantas overweegt de nieuwe B787-9 (range: 7.600 nm) in te zetten op directe vluchten naar Londen. Het lijkt een voorbode van wat nog komen gaat, een hub op Perth. Met de B787-9 heeft de maatschappij een betere seatcount (250) om rendabel de vlucht uit te voeren. De Australische maatschappij heeft acht Dreamliners definitief besteld en nog vijftien opties, een uitbreiding is makkelijk te realiseren. De maatschappij overweegt de ultra long range vloot te verviervoudigen. De A380 is niet zomaar te annuleren. Daar zal Airbus iets voor terug willen zien. Een optie zou zijn om de A350-900ULR te nemen. Dit toestel is speciaal gemaakt voor de lange afstand met een vliegbereik van 8.700 nm. Aan boord gaan net wat minder dan 300 passagiers, aanzienlijk minder dan de A380, waardoor de toestellen het hele jaar door vol kunnen zitten. Ook Sydney-New York wordt haalbaar met dit toestel.

Europa
Vluchten naar Europa vanaf de Australische oostkust zijn niet in één keer te doen. Sydney-Amsterdam is bijna 9.000 nm. Maar vanaf Perth zijn de afstanden tussen de 6.500 en 8.000 nm; prima te doen dus voor de A350ULR en een aantal bestemmingen ook voor de B787-9. De eerste vier Dreamliners komen nog binnen een jaar in de vloot, waardoor Qantas de directe vluchten kan gaan proberen.

Alternatieven
Als Qantas flexibel wil zijn en veel routes aan wil kunnen is een bereik van 8.700 nm noodzakelijk. Een alternatief voor de A350ULR zou de nieuwe B777-8 kunnen zijn. Ook gemaakt voor de lange afstand met een vergelijkbaar vliegbereik als de A350-900ULR. Toestellen als de A350-1000 en een mogelijke A350-1100/-2000 en de B787-10 vallen vanwege het beperktere bereik af. De grote B777-9 zou vanaf Perth op Europa kunnen worden ingezet (range 7.600 nm), maar of dat toestel (400 passagiers) vol komt is de vraag. Voor Sydney-New York heeft het toestel niet voldoende bereik. En Qantas heeft ook de A380 al voor andere routes waarde VS.

De B777-8 is circa 50 stoelen groter dan de A350ULR en zou voor de dikkere routes interessant kunnen zijn (New York?). Of dat ook vanaf Perth is, is de vraag. Misschien als Qantas er een grote hub van gaat maken en zo de golfmaatschappijen, maar ook spelers als Singapore Airlines buiten spel gaat proberen te zetten. Het hangt samen met de vliegtuigkeuze.

✈️ Ontvang 20.000 Flying Blue Miles met een American Express kaart

Vraag een American Express Gold creditcard aan en ontvang daarbij tijdelijk 20.000 Flying Blue miles. Ter illustratie: een KLM-vlucht Amsterdam-Berlijn begint momenteel al vanaf 4.500 miles, exclusief belastingen. Lees de voorwaarden alvorens de kaart aan te vragen.

Joeri van Ormondt

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde artikelen

Back to top button