Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025

    Transavia retro-Airbus stap dichterbij levering

    10/07/2025

    Dassault eist hoofdrol op in ontwikkeling straaljager

    10/07/2025
  • Achtergrond

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025
  • Editors’ choice

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»KLM: verplichte hoofddoek naar Iran geen issue
Airlines

KLM: verplichte hoofddoek naar Iran geen issue

RedactieDoor Redactie30/08/2016Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Waar bij Air France de verplichte hoofddoek voor de crew op vluchten naar Teheran leidde tot lang gesteggel tussen het bedrijf en de vakbonden, ziet KLM geen beren op de weg.

Dat zegt een woordvoerster van de maatschappij desgevraagd tegen Up in the Sky. Bij Air France was de uitkomst van de discussie uiteindelijk dat crewleden die geen hoofddoek willen dragen, niet naar Teheran hoeven te vliegen.

Sancties
“In principe vliegt onze crew op alle bestemmingen,” zegt de woordvoerster van KLM. De maatschappij bevestigde afgelopen week vanaf oktober weer op Teheran te gaan vliegen, na een afwezigheid van een paar jaar als gevolg van de sancties die tegen het land golden. Air France hervatte haar vluchten naar de hoofdstad van Iran in april van dit jaar.

Lange broek
KLM: “Toen we stopten met Iran, waren de kledingvoorschriften niet anders dan nu.” Die kledingvoorschriften gelden met name het vrouwelijke cabinepersoneel en piloten. “De voorschriften zijn bij ons hetzelfde als bij Air France, omdat dat nu eenmaal de regels zijn. Een lange broek, een wijdvallend jasje en een hoofddoek of sjaal om het hoofd te bedekken zodra zij het vliegtuig verlaten.”

Ondernemingsraad
Volgens de woordvoerster zijn die voorschriften, in tegenstelling tot bij het Franse zusterbedrijf, bij KLM ‘geen issue’. “Mochten er problemen zijn, dan wordt dat besproken met de ondernemingsraad.” KLM wijst erop dat er meer bestemmingen zijn waarop deze voorschriften gelden, zoals Saoudi Arabië.

Openbare functies
Air France vliegt daar ook op, maar de kledingvoorschriften leidden pas tot discussies toen Air France besloot terug te keren naar Iran. In Frankrijk geldt voor mensen in openbare functies een verbod op het dragen van een hoofddoek. De crew accepteerde niet dat zij ertoe ‘gedwongen’ zouden worden dat wel te doen. Na maandenlange discussie tussen de vakbonden en Air France was de uitkomst dat crewleden alleen op basis van vrijwilligheid naar Teheran gaan.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Air France KLM Teheran
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025Redactie

Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

12/07/2025Redactie

Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

12/07/2025Netty Buijing
Recent

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025

Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

12/07/2025

Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

12/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?