Schiphol wordt door veel bedrijven in het zonnetje gezet vanwege het 100-jarig bestaan. PostNL brengt vijf speciale postzegels uit waar Schiphol en de luchtvaart centraal staan.
Schiphol-CEO Jos Nijhuis nam maandag de eerste zegels in ontvangst van Ludo Voorn, marketing directeur bij PostNL.
De zegels zijn ontworpen door grafisch ontwerper Reynoud Homan. Hij koos voor vertrouwde elementen voor reizigers: de vertrekhal, het platform en de karakteristieke contouren van de verkeerstorens bij aankomst of vertrek. “Ik wilde de chronologie tonen en de schaal en expansie voelbaar maken. Schiphol is inmiddels 24/7 in bedrijf, een AirportCity. In honderd jaar is de reiziger ook consument geworden en die verblijft in een stad met alles wat daarbij hoort, van kantoren tot shopping malls”, aldus Homan.
Nijhuis vindt dat de postzegels de enorme ontwikkeling van Schiphol goed illustreren. “Op de eerste internationale burgervlucht naar onze luchthaven was al een zak post aanwezig: een stapel kranten en een brief voor de burgemeester van Amsterdam. Deze prachtige postzegels zijn een mooi eerbetoon aan die pionierstijd en visualiseren de ontwikkeling die de luchthaven en haar reizigers sindsdien hebben doorgemaakt”, zei hij bij de presentatie van de zegels.
Volgens Ludo Voorn, marketing directeur bij PostNL staan de postzegels van Homan ook voor groei. “Groei die ook heeft plaatsgevonden in het verwerken van post. Honderd jaar geleden was het één zak post. Momenteel worden door ons via Schiphol dagelijks zo’n half miljoen brieven en kleine pakketjes verwerkt.”
De postzegels kunnen op binnenlandse post geplakt worden. PostNL brengt ze op 12 september op de markt.