Ryanair vliegt in 2017 fors minder vanaf thuisbasis Dublin. De maatschappij verplaatst 1600 vluchten naar andere luchthavens. CEO Michael O’Leary geeft in Ierse media de luchthaven zelf de schuld van de vermindering.
Volgens O’Leary reageerde de Dublin Airport Authority (DAA) niet op tijd op een voorstel waarin Ryanair kortingen zou krijgen als de maatschappij zou groeien. Hij noemt in de Irish Independent opmerkelijk dat de DAA wilde dat maatschappijen eerst nieuwe routes openden en dat de luchthaven daarna bekeek welke kortingen daar tegenover zoude staan.
Volgens Vincent Harrison, algemeen directeur van Dublin Airport staat het “growth incentive scheme” voor Ryanair nog steeds. Sinds 2011 betaalde de luchthaven 34 miljoen euro terug aan maatschappijen, gebaseerd op hoeveel passagiers zij aanleverden voor de luchthaven.
Groei
Ryanair kan nog verder groeien, stelt O’Leary. “Ik denk niet dat we de top van onze groei in Dublin al bereikt hebben”, aldus de CEO. Die groei is wel afhankelijk van de prijzen die Dublin aan de airlines doorberekent. Er wordt gesproken over een extra landingsbaan voor de luchthaven. De kosten daarvan, 320 miljoen euro, worden mogelijk betaald door de havengelden voor de airlines te verhogen.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
