IncidentenLay-out-indeling

FNV: G4S-beveiligers op Schiphol de dupe van marktwerking

Vakbond FNV Beveiliging wijt de door G4S aangekondigde reorganisatie, waardoor honderden beveiligers op Schiphol hun baan verliezen, grotendeels aan marktwerking. De centrale controle van passagiers is door Schiphol aanbesteed en de bond denkt dat G4S te laag heeft ingetekend.

Verlies
“Het verlies dat G4S hierdoor lijdt, wordt nu dus op het conto van de beveiligers geschreven”, zegt Tanja Schrijver van FNV Beveiliging. “Volkomen onterecht. De onrust en paniek groeien, iedereen is bang dat hij morgen op straat staat. En hoe moet je dan voor jezelf en je gezin zorgen?”

Tegenstrijdig
Volgens Schrijver zouden er minstens 200 mensen hun baan verliezen, maar tegelijkertijd komt het regelmatig voor dat er te weinig beveiligers zijn om te voldoen aan de vraag van Schiphol. “Snijden in de personeelskosten is een korte termijnoplossing om de aandeelhouders tevreden te stellen. We hebben deze zomer al aangetoond dat de werkdruk ongezond hoog ligt. Straks zijn er dus nog minder beveiligers om de passagiers te controleren.”

G4S
G4S heeft afgelopen week laten weten een boventalligheid te hebben van 150 FTE bij de divisie Aviation Security. Vorig jaar juni is het security concept op Schiphol aangepast van decentrale naar centrale controle van passagiers wat aanzienlijke efficiency- en procesverbeteringen heeft opgeleverd. G4S zegt in het afgelopen jaar verschillende maatregelen te hebben genomen om de organisatie in lijn te brengen met deze nieuwe situatie. De ingrepen blijken volgens het bedrijf echter onvoldoende te zijn, waardoor een reorganisatie nodig werd.

Gesprek
Donderdag 15 september vindt er opnieuw een gesprek plaats tussen G4S en de vakbonden. Op Schiphol werken ongeveer 1400 beveiligers van G4S Aviation Security.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close