fbpx
LiefhebberNieuws

Historie van KLM Cityhopper 1966-2016

Maandag bestaat KLM Cityhopper vijftig jaar; een terugblik.

Eerste stappen
Na de Tweede Wereldoorlog begon KLM in eerste instantie op binnenlandse routes te vliegen. Toen dit na een aantal jaar onrendabel bleek te zijn werd de stekker eind veertiger jaren er weer uitgetrokken. Door een toenemende bevolking en industrialisatie van het noorden en zuiden nam KLM weer de gok. In 1966 werd de Nederlandse Luchtvaartmaatschappij (NLM) opgericht. Er werd gestart met twee lijnen, via Enschede naar Groningen en via Rotterdam en Eindhoven naar Maastricht. Voor de vluchten werden twee Fokker F27 Friendships gehuurd van de Koninklijke Luchtmacht, die eerst werden omgebouwd. NLM bestond uit 21 mannelijke werknemers en een vrouwelijke secretaresse. De eerste vlucht werd uitgevoerd op 29 augustus, maar KLM houdt als officiële start de datum 12 september aan.

Vooruitgang
Vanaf 1972 werden de bestemmingen niet meer als een soort busdienst aangevlogen, maar ging NLM direct vliegen. Hiervoor waren er twee F27’s bijgekomen. In 1974 ging de maatschappij met ‘Nederland’ prominent in de naam ook internationaal, vanuit Groningen werd speciaal voor Philips doorgevlogen naar Hamburg. Vanaf 1978 vloog NLM vanaf Rotterdam en Amsterdam in de winter naar Madeira en in de zomer naar Guernsey. Vanaf 1976 was er een eigen stewardessenkorps (eerder waren het KLM’ers). Door de kleinschaligheid zagen passagiers dezelfde personen bij het inchecken van koffers als aan boord als stewardess.

Cityhopper
Om het tienjarig bestaan te vieren werd ‘Cityhopper’ aan de naam toegevoegd. Dit was met name bedoeld om in het buitenland herkenbaar te zijn. Door de geschiedenis heen heeft NLM gevlogen op onder andere, Parijs, Düsseldorf, Stuttgart, Luxemburg, Malmö, London en Birmingham.

©KLM
©KLM

Zwarte bladzijde
Het enige NLM ongeluk was ook een dodelijke. Op 6 oktober 1981 vloog een F-28 door een storm waardoor de rechtervleugel afbrak. Het toestel kwam neer bij Moerdijk. Alle zeventien inzittenden en iemand op de grond kwamen om.

Overgang naar KLC
In 1988 werd Netherlines gekocht en kwam onder het management van NLM Cityhopper te hangen. Op 1 april 1991 was de samenvoeging compleet en ging het bedrijf door onder de naam KLM Cityhopper. De maatschappij groeit uit tot een belangrijke poot van KLM en neemt nu ongeveer de helft van de Europese vluchten voor haar rekening.

Einde binnenlands
De binnenlandse vluchten waren inmiddels overgegaan naar een andere KLM dochter, KLM Excel. In maart 1999 stopte de lijndiensten naar Groningen en Enschede. Met Eindhoven en Maastricht werd nog doorgegaan. In 2005 komt een einde aan de verbindingen met Eindhoven en tenslotte is op 25 november 2008 de laatste binnenlandse vlucht.

KLM UK
In 2003 fuseerden KLM UK en KLM Cityhopper, hierdoor ontstond de grootste vloot van Fokker vliegtuigen. KLM UK kwam voort uit Air UK. Deze maatschappij was in 1980 ontstaan uit een fusie van vier kleinere maatschappijen. In 1987 nadat de EU-luchtvaart deels geliberaliseerd werd nam KLM een belang van mijn vijftien procent. In 1995 werd dit 45 procent en dit werd uitgebouwd tot honderd procent eigendom in 1997. In 1998 werd de naam veranderd in KLM UK. Vluchten die niet naar Amsterdam gingen werden in 2000 ondergebracht in een aparte low-cost carrier: Buzz. Drie jaar later werd de budgetmaatschappij verkocht, aan Ryanair.

Meet the Fokkers
Belangrijk in de historie van KLM Cityhopper waren de Fokker toestellen. Het eerste toestel van de maatschappij was een Fokker en heel lang heeft de vloot voor het grootste deel uit Fokkers bestaan. Langzaam worden deze nu uitgefaseerd. In 1991 vertrok de laatste F27 en in 1996 de laatste F28. De Fokker 50 voerde op 28 maart 2010 de laatste vlucht voor KLM uit en daarmee kwam een eind aan het propeller tijdperk. Daarna volgden de Fokker 100’s, daar was het in 2012 mee gedaan. In het Aviodrome en op het panoramadak van Schiphol zijn nog twee F100’s te zien. Momenteel resteren nog vijftien Fokker 70’s in de vloot. In 2018 zal de laatste F70, na 52 jaar Fokkers, de vloot verlaten.

Embraer
De toekomst van KLM Cityhoppervloot is in handen van de Brazilianen. Inmiddels zijn dertig Embraer 190’s actief. De eerste werd geleverd in november 2008. Aan boord gaan honderd passagiers en daarmee vervangen ze de Fokker 100’s. De Fokker 70’s worden door de Embraer 175+ vervangen. De eerste drie zijn tussen maart en augustus 2016 aangekomen op Schiphol. In totaal zijn er negentien besteld, vijftien opties zijn indien gewenst nog te verzilveren. De laatste komt volgens huidige planning in 2018. KLM Cityhopper vliegt dan met een vloot van 49 Embraers.

KLM E175+
KLM E175+

Ongelukken
Naast de NLM crash kende Cityhopper één ander ongeluk met dodelijke afloop. Op 4 april 1994 crashte een Saab 340 op de Kaagbaan. Drie van de 24 mensen aan boord kwamen om. Het toestel eerder terug nadat een motor was uitgevallen.

Grote kleine zus
KLM Cityhopper is uitgegroeid van twee dagelijkse vluchten naar een belangrijke maatschappij binnen de KLM Group. In het jubileumjaar voert KLM Cityhopper bijna 300 vluchten per dag uit. Er worden circa 60 bestemmingen aangevlogen waar 20.000 passagiers dagelijks gebruik van maken. Jaarlijks zijn er circa 7 miljoen reizigers. Het is daarmee een belangrijke feeder voor de long-haul vluchten van KLM.

Jarig
Maandag bestaat de maatschappij vijftig jaar. Een woordvoerder zegt tegen Up dat KLM het feest vooral intern viert.

✈️ Ontvang 20.000 Flying Blue Miles met een American Express kaart

Vraag een American Express Gold creditcard aan en ontvang daarbij tijdelijk 20.000 Flying Blue miles. Ter illustratie: een KLM-vlucht Amsterdam-Berlijn begint momenteel al vanaf 4.500 miles, exclusief belastingen. Lees de voorwaarden alvorens de kaart aan te vragen.

Joeri van Ormondt

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde artikelen

Back to top button