Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM schrapt alle vluchten naar Midden-Oosten

    19/06/2025

    Mogelijk hogesnelheidstrein tussen Rotterdam en Brussels Airport

    19/06/2025

    Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

    19/06/2025

    Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

    18/06/2025

    Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

    18/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»Gaat het dan toch gebeuren?! | Column Hans
Nieuws

Gaat het dan toch gebeuren?! | Column Hans

Hans de JongDoor Hans de Jong12/09/2016Update:12/09/2016Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Lucht
©Peternguyen11/Pixabay
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Toekomstdroom of nachtmerrie?

De steun die eerder deze week door China, de EU en de VS tijdens de G20 bijeenkomst in Beijing werd uitgesproken over de bijdrage die de luchtvaart sector moet (gaan) leveren aan klimaat veranderingen betekent zeker een belangrijke steun in de rug voor de Algemene Vergadering (Assembly) van ICAO die vanaf 27 september in Montréal bijeen komt, maar tegelijkertijd moet geconstateerd worden dat er nog een aantal belangrijke spelers ontbreekt in de lijst van landen die ook zouden moeten vinden dat er een oplossing moet komen voor deze problematiek.

Wil een mondiale regeling enige kans van slagen hebben, dan zullen in ieder geval de andere grote landen zich moeten uitspreken voor een commitment. Met name vanuit Brazilië, India, Rusland en Zuid Afrika heb ik deze signalen (nog) niet gezien. Ook vanuit het “thuisland” van de president van de ICAO Council, Nigeria, heb ik nog geen tekenen vernomen die er op kunnen duiden dat een oplossing in het verschiet ligt.

Het Europese samenwerkingsverband ECAC, waarin 44 landen vertegenwoordigd zijn, hebben tijdens hun bijeenkomst in Bratislava vorige week ter voorbereiding van de ICAO bijeenkomst een tranen roerende verklaring opgesteld met de mededeling dat de Europese landen volledig aan een oplossing willen meewerken als de milieu problematiek die veroorzaakt wordt door de sector luchtvaart op een integrale wijze wordt aangepakt. Dank je de koekoek. De EU is de afgelopen jaren de initiator geweest van de mondiale aanpak van de klimaatveranderingen door middel van een financieel instrument, genaamd Global Market Based Measures (GMBM). Mooie woorden dus en wellicht een hart onder de riem voor ICAO die uiteindelijk binnen de Verenigde Naties en als gespecialiseerde luchtvaartorganisatie verantwoordelijk is voor het vinden van een passende oplossing, maar de enige weg voorwaarts is een consensus oplossing waarin alle 191 Contracting States meegaan en die lijkt nog niet a priori voorhanden.

Vanwaar dan die koudwatervrees van de landen die zich nog niet expliciet hebben uitgesproken. Het compromis dat nu is opgesteld ligt lichtjaren verwijderd van de oorspronkelijke inzet vanuit de EU en het is dan ook met name Europa die tot op heden de belangrijkste concessies heeft gedaan in de aanloop naar de huidige resolutie. Wellicht ook begrijpelijk vanwege de additionele kostendruk die het huidige ETS systeem op (en met name) de Europese luchtvaartmaatschappijen uitoefent. Een mondiale oplossing trekt in ieder geval – een deel van – het level playing field recht. In tegenstelling tot hetgeen eerder het plan was komt er, zoals het er nu uitziet, eerst een vrijwillige (pilot) fase die drie jaar duurt. De bedoeling is dan “ervaringen” op te doen met het systeem. Met name China heeft voor deze fase in de afgelopen periode van onderhandelingen een lans gebroken. Na de vrijwillige fase komt er een tweede (ook vrijwillige) en een derde fase waarin het systeem van Global Market Based Measures (GMBM) tot volledige wasdom moet komen; de tijdshorizon 2035!!

Uiteindelijk is het de bedoeling dat ook een bepaalde groep van ontwikkelingslanden buiten schot blijft. Uit het oogpunt van milieuwinst zal daar de wereld niet aan ten onder gaan, maar ook hier is het nog niet duidelijk op welke hoogte de lat uiteindelijk zal komen te liggen. Ik sluit niet uit dat een aantal ontwikkelingslanden met een vloot van zekere omvang zal proberen het percentage dat de voorgestelde limiet moet gaan vormen te verhogen om zodoende vrijgesteld te worden onder het systeem.

Ik houd de moed er dus maar in en troost me met de gedachte dat in ieder geval de VS en China tijdens de G20 hebben aangegeven “that they expect to be early participants”. Er ligt dus op zich een milieuvriendelijke toekomst in het verschiet. Of het compromis over de resolutie dat er hopelijk in de nachtelijke uren van 7 oktober komt uitrollen het Europees Parlement zal doen laten juichen, waag ik te betwijfelen, maar wie dan leeft, die dan zorgt. In het uiterste geval blijft het huidige door de EU geïntroduceerde ETS systeem van kracht en wordt in ieder geval het level playing field niet verder verstoord.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Hans ICAO klimaat LinkedIn milieu
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Hans de Jong

Columnist. Hans is onafhankelijk luchtvaartconsultant. Hij helpt Indonesië om de luchtvaartveiligheid te verbeteren en is voorzitter van de Stichting vrienden van AviAssist. Hans maakte voor Nederland ruim honderd bilaterale luchtvaartafspraken.

Gerelateerde Artikelen

KLM schrapt alle vluchten naar Midden-Oosten

19/06/2025Redactie

Mogelijk hogesnelheidstrein tussen Rotterdam en Brussels Airport

19/06/2025Redactie

Embraer krijgt recordorder uit Amerika

19/06/2025Redactie
Recent

KLM schrapt alle vluchten naar Midden-Oosten

19/06/2025

Mogelijk hogesnelheidstrein tussen Rotterdam en Brussels Airport

19/06/2025

Embraer krijgt recordorder uit Amerika

19/06/2025
Populair

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?