De prijzen van vliegtickets staan in economy het meest onder druk, zo blijkt uit cijfers van de IATA. Maatschappijen zijn daardoor nog afhankelijker van premium passagiers.
Onderzoek
De IATA onderzocht de tien belangrijkste premium routes en zag dat de prijzen van business class/first class deze zomer minder hard daalden dan die van economy. Op trans-Atlantische vluchten en tussen Azië en Europa steeg daardoor het aandeel van premium passagiers in de omzet. Voor KLM en andere grote Europese legacy carriers zijn dat de belangrijkste routes.
Bezorgdheid
De cijfers zijn opvallend, want veel maatschappijen maken zich juist zorgen om de omzet uit premium producten. Zo zei Tim Clark, de CEO van Emirates, onlangs nog dat de gouden tijden van de luchtvaart voorbij zijn. “We moeten erkennen dat dingen gaan veranderen. Zakenreizigers zullen niet meer zo lucratief zijn als dat ze altijd geweest zijn en dat gaat winst kosten”, aldus Clark.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!