Vanochtend diende het kort geding van VNV tegen KLM. De rechter wilde de twee partijen bij elkaar brengen via mediation, maar die poging mislukte doordat de pilotenvakbond weigerde mee te doen. Daarom moeten de twee partijen over twee weken terug naar de rechtbank, waar de rechter zijn vonnis zal laten horen.
Grimmige sfeer
De verhouding tussen KLM en VNV is tot een dieptepunt gedaald. De vakbond liet vanochtend op Twitter weten dat het financiële voorstel van de maatschappij “clownesk” is en dat de KLM-directie aanstuurt op “een vechtscheiding met een partner waar ze niet vanaf kan.”
Over dat harde taalgebruik zegt voorzitter Steven Verhagen tegen Up:
“Clownesk hebben we gekoppeld aan het financieel betoog van KLM tijdens de zitting. Dit was een tranentrekkend betoog waarbij een hoop zaken door elkaar werden gehaald en die in de meest bizarre conclusies resulteerden. Alleen bedoeld als stemmingmakerij om met dramatiek en niet met feiten te proberen de rechter te overtuigen. Wat ze ook al met de werknemers proberen.”
KLM
In een eerste reactie op de beslissing van de rechter zegt KLM:
“Tijdens de zitting riep de rechter partijen op om, al dan niet door middel van mediation op zoek te gaan naar een oplossing voor het geschil. Nog voordat KLM kon aangeven dat zij hiertoe bereid zou zijn, gaf de VNV aan eerst een uitspraak in deze zaak te willen hebben voordat zij bereid is verder te praten.
De rechter heeft aangegeven dat er op 27 september de uitspraak verwacht kan worden. Dan zal dus meer duidelijkheid zijn rondom de opzegging van het STROT-protocol. Ook voor deze datum blijft KLM oproepen tot overleg om tot een oplossing te komen.”
VNV
VNV wil alleen aan mediation meedoen als KLM bereid is om de opzegging van de pensioenovereenkomst in te trekken. De luchtvaartmaatschappij wil dat echter niet doen, en dus heeft VNV aan de rechter om een uitspraak gevraagd, zo bevestigt de vakbond aan Up in the Sky.
Pensioenrechten
VNV daagde KLM voor de rechter omdat de maatschappij tornt aan de pensioenrechten van piloten. De vakbond stelde KLM vorige maand een ultimatum: voor vrijdag 9 augustus moest het de opzegging van de pensioenovereenkomst intrekken. Dat gebeurde echter niet.
“KLM kan niet ingaan op de in een ultimatum gestelde eis van de VNV om de opzegging van het STROT-protocol en de uitvoeringsovereenkomst van tafel te halen”, aldus de maatschappij in een reactie.
Dekkingsgraad
De dekkingsgraad van het pilotenpensioenfonds is gedaald, waardoor KLM geld moet bijstorten. De maatschappij zegt daar echter niet de middelen voor te hebben.
Onacceptabel
De financieel directeur van KLM, Erik Swelheim, zei bij de presentatie van de halfjaarcijfers tegen Up in the Sky dat een extra bijdrage aan het pensioenfonds van de piloten “onacceptabel” zou zijn. “We kunnen het oplossen door nieuwe afspraken te maken met de piloten en anders zou KLM een onacceptabel hoge bijstorting moeten doen in het pensioenfonds,” aldus Swelheim.
Betaalbaar
In het STROT-protocol en de uitvoeringsovereenkomst staat dat KLM bijstort als de dekkingsgraad van het pensioenfonds onvoldoende is om volledig te indexeren. De grens hiervoor lag op een dekkingsgraad van 105 procent. “Dit probleem zou nu niet spelen als de dekkingsgraad (de mate waarin een fonds in staat is aan zijn toekomstige verplichtingen te voldoen, red) niet zo sterk zou zijn gedaald,” legt Swelheim uit. “Bovendien willen we net als andere bedrijven in Nederland ons pensioensysteem veranderen, moderniseren en betaalbaar houden voor de toekomst.”
Dekkingsgraad
Swelheim: “We hebben nu te maken met nieuwe regels, die botsen met de oude afspraken. Dat komt mede door de nieuwe regels van De Nederlandsche Bank (DNB) die automatische indexatie niet meer toestaan als de dekkingsgraad van een pensioenfonds onder een bepaald percentage is, in ons geval is de grens 122 procent en de huidige dekkingsgraad is 113 procent.” Een eventuele bijstorting zou volgens KLM eind dit jaar oplopen tot enkele honderden miljoenen.
Onbedoeld bijeffect
KLM zei de huidige bijstortregeling voor toekomstige indexatie van de pensioenregeling voor vliegers niet ongewijzigd uit te willen voeren. “En ziet zich helaas genoodzaakt het STROT-protocol met VNV en de uitvoeringsovereenkomst met het pensioenfonds per 1 december 2016 op te zeggen. De voorgestelde aanpassingen hebben als gevolg dat de indexatiezekerheid verandert. Alle overige pensioentoezeggingen blijven ongewijzigd.”
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!