fbpx
AirlinesKLMOnderwerpenProfessional

Vandaag uitspraak rechter over pensioengeschil KLM en VNV

De rechter doet vandaag uitspraak over het pensioengeschil tussen pilotenvakbond VNV en KLM. Zodra zijn oordeel bekend is zal Up in the Sky daarover berichten.

Pensioenrechten
VNV daagde KLM voor de rechter omdat de maatschappij tornt aan de pensioenrechten van piloten. De vakbond stelde KLM vorige maand een ultimatum: voor vrijdag 9 augustus moest het de opzegging van de pensioenovereenkomst intrekken. Dat gebeurde echter niet.

“KLM kan niet ingaan op de in een ultimatum gestelde eis van de VNV om de opzegging van het STROT-protocol en de uitvoeringsovereenkomst van tafel te halen”, aldus de maatschappij in een reactie.

“Schaamteloos”
Volgens vakbondsvoorman Steven Verhagen schendt KLM daarmee ‘schaamteloos’ de afspraken die vorig jaar gemaakt zijn. Toen sloten de vakbond en de maatschappij een “historische CAO” waarbij de piloten geld inleverden en later met pensioen zouden gaan. De vliegers kregen daar volgens de afspraken onder andere aandelen voor terug.

In juli liet KLM weten dat die afspraken aangepast moeten worden omdat de dekkingsgraad van het pensioenfonds gedaald is.

Onacceptabel
De financieel directeur van KLM, Erik Swelheim, zei bij de presentatie van de halfjaarcijfers tegen Up in the Sky dat een extra bijdrage aan het pensioenfonds van de piloten “onacceptabel” zou zijn. “We kunnen het oplossen door nieuwe afspraken te maken met de piloten en anders zou KLM een onacceptabel hoge bijstorting moeten doen in het pensioenfonds,” aldus Swelheim.

Betaalbaar
In het STROT-protocol en de uitvoeringsovereenkomst staat dat KLM bijstort als de dekkingsgraad van het pensioenfonds onvoldoende is om volledig te indexeren. De grens hiervoor lag op een dekkingsgraad van 105 procent. “Dit probleem zou nu niet spelen als de dekkingsgraad (de mate waarin een fonds in staat is aan zijn toekomstige verplichtingen te voldoen, red) niet zo sterk zou zijn gedaald,” legt Swelheim uit. “Bovendien willen we net als andere bedrijven in Nederland ons pensioensysteem veranderen, moderniseren en betaalbaar houden voor de toekomst.”

Dekkingsgraad
Swelheim: “We hebben nu te maken met nieuwe regels, die botsen met de oude afspraken. Dat komt mede door de nieuwe regels van De Nederlandsche Bank (DNB) die automatische indexatie niet meer toestaan als de dekkingsgraad van een pensioenfonds onder een bepaald percentage is, in ons geval is de grens 122 procent en de huidige dekkingsgraad is 113 procent.” Een eventuele bijstorting zou volgens KLM eind dit jaar oplopen tot enkele honderden miljoenen.

Onbedoeld bijeffect
KLM stelt nu de huidige bijstortregeling voor toekomstige indexatie van de pensioenregeling voor vliegers niet ongewijzigd uit te willen voeren. “En ziet zich helaas genoodzaakt het STROT-protocol met VNV en de uitvoeringsovereenkomst met het pensioenfonds per 1 december 2016 op te zeggen. De voorgestelde aanpassingen hebben als gevolg dat de indexatiezekerheid verandert. Alle overige pensioentoezeggingen blijven ongewijzigd.”

Lees UP een jaar lang advertentievrij voor €24!

Advertenties zijn helaas noodzakelijk om de redactie draaiende te houden. Advertentievrij UP lezen kan echter ook, voor €24 per jaar. Ja, ik steun UP en lees de site een jaar lang advertentievrij.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button