Boeing onthulde op 13 september de T-X, een nieuw model trainingstoestel dat samen met het Zweedse Saab is ontworpen. Met de T-X hoopt Boeing een order van de Amerikaanse luchtmacht voor 350 toestellen binnen te halen, ter vervanging van de T-38 Talon.
Volgens een Brits luchtvaartmagazine wordt eind 2016 de ‘Request for Proposal’ verwacht van de Amerikaanse luchtmacht (USAF), waarin formeel wordt gevraagd aan de fabrikanten om hun ontwerpvoorstel in te dienen. In de loop van 2017 zal de USAF dan een keuze maken, waarna het contract zal worden toegekend. Volgens Saab zal het nieuwe trainingstoestel in 2024 in dienst worden genomen.
Levensbelang
Voor de militaire tak van Boeing is het winnen van deze competitie van levensbelang. De bodem van de orderportefeuilles voor F/A-18E/F Super Hornet en F-15 Eagle raakt in zicht, dus er is behoefte aan nieuwe militaire orders. De Amerikaanse overheid zal dit ook niet ontgaan zijn en zal Boeing wellicht een steuntje in de rug willen geven met een contract voor een trainingstoestel.
Saab heeft substantieel bijgedragen aan de technologische ontwikkeling van de T-X. Volgens Darryl Davis, voorzitter van de onderzoeksafdeling van Boeing, is veel technologie van de T-X afkomstig van de Saab Gripen en de Boeing Super Hornet. Saab heeft verder ruime ervaring met toepassen van nieuwe productietechnieken, zoals het 3D printen van kunststof onderdelen.
Tegenkandidaten
De T-X van Boeing zal het moeten opnemen tegen een Amerikaans-Koreaans en een Amerikaans-Italiaans toestel. Lockheed-Martin werkt samen met het Zuid-Koreaanse KAI samen in de T-50A, een versie van de KAI T-50 die al in gebruik is als lestoestel voor de Zuidkoreaanse, Thaise, Filippijnse en Indonesische luchtmachten. Het Italiaanse Leonardo-Finmeccanica (voorheen Alenia Aermacchi) biedt samen met Raytheon de M-346 aan, onder de aanduiding T-100. De M-346 is reeds in dienst bij de Italiaanse, Israëlische en Singaporese luchtmachten. Ook de Poolse luchtmacht heeft acht exemplaren besteld.