Van de tien grootste Europese maatschappijen heeft British Airways de oudste vloot. Het Russische Aeroflot heeft juist de jongste toestellen, zo blijkt uit een analyse van Up in the Sky.*
British Airways
De vloot van British Airways is gemiddeld 12,5 jaar oud. Vooral de Boeing 747’s (20,4 jaar) en Boeing 767’s (21,6 jaar) zijn rijp voor het vliegtuigenkerkhof. Niet geheel verrassend hebben de 787’s de laagste leeftijd in de BA-vloot.
Aeroflot
Met een gemiddelde leeftijd van 4,1 jaar heeft Aeroflot juist de meest recent gebouwde vliegtuigen. Vooral de Sukhoi Superjet 100’s houden de vloot jong, maar ook Aeroflot’s Airbussen zijn niet meer dan een paar jaar oud.
KLM
KLM, de enige Nederlandse maatschappij in de lijst, scoort met een gemiddelde vliegtuigleeftijd van 11.2 jaar niet al te best. In de top tien eindigt het bedrijf op een gedeelde zevende plaats (samen met SAS).
De volledige ranglijst (met tussen haakjes de gemiddelde leeftijd van de vloot):
1. Aeroflot (4.1)
2. Turkish Airlines (5.9)
3. Ryanair (6.7)
4. easyJet (6.8)
5. Air Berlin (8.2)
6. Lufthansa (11.1)
7. KLM (11.1)
7. SAS (11.1)
9. Air France (12.0)
10.British Airways (12.5)
*Op basis van de gegevens van planespotters.net. De andere grote website over luchtvaartvloten, airfleets.net, geeft soms een iets andere gemiddelde leeftijd, maar niet met voldoende verschil om de top tien te veranderen.
De lijst van tien grootste maatschappijen is vastgesteld op basis van het aantal toestellen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!