Iran wil zes nieuwe airlines toelaten in het land. Volgens de Iraanse website Aviation Iran hebben de maatschappijen zes maanden de tijd om aan te tonen dat ze klaar zijn om te starten.
Het Aziatische land heeft op dit moment vijftien airlines. Daarvan zijn er slechts twee die internationaal opereren. De mogelijke nieuwe carriers moeten binnen zes maanden 350 miljoen Iraanse Rand (10.000 euro) bij elkaar krijgen en een vloot van vijf luchtwaardige toestellen kunnen presenteren.
Opgave
Dat laatste punt lijkt op dit moment een lastige opgave te worden. Airbus en Boeing hebben grote orders genoteerd van maatschappijen uit Iran. Het Amerikaanse Congres weigert echter om de transacties goed te keuren.
Bij Boeing moet toestemming gegeven worden omdat de vliegtuigbouwer Amerikaans is, bij Airbus heeft het Congres een stem doordat meer dan tien procent van de onderdelen in de Airbussen van Amerikaanse makelij is.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!