Het Antonov-designbureau dreigt met een vliegverbod voor de Antonov 124’s van Volga Dnepr als de Russische maatschappij de onderhoudscontracten bij Antonov opzegt. Dit melden diverse websites met nieuws over de luchtvrachtmarkt.
Volgens Air Cargo World worden de maatregelen alleen genomen als Volga Dnepr besluit om de servicecontracten van de vliegtuigen onder te brengen bij een Russisch bedrijf, bijvoorbeeld Ilyushin.
Rusland en Oekraïne liggen al tijden met elkaar overhoop. In 2015 annexeerde Rusland de Krim, een deel van Oekraïne. De toestellen van Antonov worden in Oekraïne gebouwd, maar de Russische maatschappij Volga Dnepr is één van de grootste gebruikers van de transportvliegtuigen. De maatschappij heeft twaalf An-124’s in dienst en zet die over de hele wereld in.
Vliegverbod
Het vliegverbod geldt volgens CargoForwarder voor vluchten buiten Rusland. Antonov zou Volga kunnen verbieden om de toestellen internatonaal in te zetten. Volgens CEO Alexander Kotsuba heeft hij dan ICAO en IATA nodig, omdat de An-124’s van Volga instrumenten aan boord zouden hebben die niet gecertificeerd zijn. Tijdens onderhoudsbeurten zijn illegale onderdelen geïnstalleerd, claimt de CEO. Over de inzet binnen Rusland heeft alleen de Russische luchtvaartautoriteit zeggenschap.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!