Schiphol is maandag jarig. Dat wordt het hele jaar door al gevierd met diverse evenementen. Dit weekend nodigde de luchthaven ook tienduizend mensen uit gemeenten rond de luchthaven uit. Dit zijn “superburen”, zoals CEO Jos Nijhuis omschreef.
De luchthaven leek kosten noch moeite te sparen om het de buren naar de zin te maken. “Naast verre vrienden hebben we graag een goede buur”, zei Nijhuis in het welkomstfilmpje. Na dit filmpje werden de superburen ‘losgelaten’ in het OT-gebouw. Normaal gesproken is dit gebouw off limits voor bezoekers, nu presenteerden diverse diverse maatschappijen en onderdelen van Schiphol zich.
Toekomst
De luchthaven liet de historie zien met kleine modellen van vliegtuigen die ooit op Schiphol vlogen, maar keek ook naar de toekomst. Zo zit in iedere afvalbak op de luchthaven een sensor die aangeeft wanneer de bak vol is. Met deze zogeheten LoRa-technologie kan de luchthaven nog veel meer dingen doen. Bezoekers die voor de camera gingen staan, kregen een profiel aangemeten waarbij werd vastgesteld hoe ze zich voelden; boos, blij, gehaast enzovoorts. Met die gegevens kan veel gedaan worden. De luchthaven, die in 2018 Europa’s beste digitale en smart airport wil zijn, onderzoekt nog wat de beste toepassingen zijn.
Winnen
Bij diverse stands viel wat te winnen, wie jarig is trakteert tenslotte. Het Hilton bood een overnachting aan voor wie kon raden uit hoeveel ramen de gevel van het nieuwe hotel op Schiphol bestaat. Bij easyJet maakten bezoekers kans op een stedentrip en ook bij Corendon waren prijzen te winnen. De mooiste prijs verlootte de luchthaven zelf: bezoekers konden vragen beantwoorden en maakten kans op onder andere een rondvlucht met de DC-3 Dakota, een airside-tour en een dagje meelopen met een KLM-grondstewardess
Voertuigen
Buiten stonden diverse voertuigen van de sneeuwvloot, in Schiphol-jargon “de ijsberen” genoemd. Deze grote voertuigen worden gebruikt om de banen en wegen op Schiphol sneeuw -en ijsvrij te houden. Op een ander deel stonden de bekende “gele auto’s” van de airport authority, push-backtrucks van KLM, crashtenders en ambulances. Vooral bij de crashtenders was de sfeer goed; de rij met wachtende kinderen was lang, maar dat deerde niet.
Show
De bezoekers mochten vrij rondlopen, maar werden op een vast tijdstip bij de ‘show’ verwacht. Bij het oefenvliegtuig van de luchthavenbrandweer gaven “de ijsberen”, de de-iceing-vloot en de brandweer een spectaculaire demonstratie. De imposante sneeuwvloot reed een rondje om het toestel heen, waarna de de-iceing-vloot van KLM liet zien hoe een vliegtuig ijsvrij gemaakt wordt. Uiteindelijk oogstte de brandweer het grootste applaus toen het vliegtuig in brand werd gezet. Metershoge vlammen en hitte werden binnen een minuut gedoofd.