Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025
  • Achtergrond

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Longread»Arezzo e Lucca: aeroporti in Toscana | Longread
Longread

Arezzo e Lucca: aeroporti in Toscana | Longread

Remco de WitDoor Remco de Wit18/09/2016Leestijd: 6 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Remco de Wit
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Wie op vakantie is in Toscane zal zeker een excursie maken naar Arezzo en Lucca. Beide steden zijn misschien wat minder bekend dan Florence, Pisa of Siena, maar een bezoekje meer dan waard. Voor de luchtvaartfan is het goed om te weten dat beide plaatsen ook beschikken over een klein maar interessant vliegveld. Up in the Sky nam onlangs een kijkje bij deze Italiaanse aeroporti.

Arezzo
Het vliegveld van Arezzo (code LIQB) heet ‘Molin Bianco’ en ligt ten zuidwesten van de stad, aan de Via Francesco Baracca. De bewegwijzering er naar toe is voor Italiaanse begrippen prima. Poortwachter is een Fiat G-91 trainer van de Aeronautica Militare. Helaas staan er lage hekken dicht op het toestel, waardoor een mooie foto er niet in zit. Het veld beschikt over een verharde start/landingsbaan van 635 meter. En zijn plannen om de baan te verlengen om ook internationaal vliegverkeer mogelijk te maken.
De geschiedenis van het vliegveld gaat terug naar 1917, toen er een veld nodig was om een vliegtuig te testen, dat gebouwd was bij de boerderij ‘Molin Bianco’. Na de oprichting van de Italiaanse luchtmacht in maart 1923 werd het veld uitgebreid en kwam er een gerenommeerde Fighter School. In de Tweede Wereldoorlog werd veel infrastructuur vernietigd. Na de oorlog verlieten de militairen het vliegveld en ging het over in civiele handen.

Gebruikers
Belangrijkste gebruikers van het vliegveld van Arezzo zijn tegenwoordig de Aero Club Luciano Centini, parachutistenschool Etruria, helikopterbedrijf Eli-Ghibli en Corpo Nazionale Vigili del Fuoco (brandweer). De Aero Club maakt gebruik van de vliegtuigtypes Cessna 152 en Piper PA-28. De para’s vliegen alleen in het weekend. Een gehuurde Finse Pilatus PC-6 dient als transportmiddel.
De brandweer heeft een aantal prachtige rood-witte heli’s gestationeerd op het vliegveld van Arezzo. Het gaat om de types Agusta Bell AB206 en 412. De helikopters worden niet alleen ingezet om (bos)branden te blussen, maar ook om mensen te redden. Ten tijde van het bezoek van Up in the Sky vertrok er een Bell 412 naar Perugia in Umbrië om daar stand-by te staan. De helikopters zijn in verband met de stand van de (Toscaanse) zon het beste ‘s morgens te fotograferen.

© Remco de Wit
© Remco de Wit
© Remco de Wit
© Remco de Wit
© Remco de Wit
© Remco de Wit

In Italië kom je overal monumenten tegen voor (gevallen) militairen. Een monument voor de Italiaanse vliegers is te vinden op een rotonde aan de rand van de binnenstad van Arezzo, in de buurt van het Eden parkeerterrein. Het monument bestaat uit een vleugel van een Lockheed Starfighter.

© Remco de Wit
© Remco de Wit
© Remco de Wit
© Remco de Wit

Lucca
Het vliegveld van Lucca (LIQL) ligt eigenlijk in Tassignano in de gemeente Cappanori, ten oosten van Lucca. Het veld is gesitueerd pal langs de autosnelweg A11 (Firenze-Mare) aan de Via Cavaliere lavoro Marco Carrara. Vanaf de Strada Provinciale Romana wordt het vliegveld met bordjes aangegeven. Het veld is een slag groter dan Arezzo, maar nog altijd een stuk kleiner dan bijvoorbeeld Teuge. De verharde baan meet 910 meter.
Naast de (gehuurde) PC-6 van Skydive Lucca en zweefvliegtuigen maken vooral helikopters van Eli-Ghibli en de gestationeerde Cessna Citation gebruik van het veld. Een Ecureuil staat in de zomermaanden stand-by om bosbranden te bestrijden.

© Remco de Wit
© Remco de Wit
© Remco de Wit
© Remco de Wit

Ook komen er op werkdagen regelmatig Italiaanse militaire vliegtuigen en helikopters trainen, zoals de Hercules, Spartan, Dornier Do228 en Chinook.
Tijdens het bezoek van Up in the Sky was de machtige Erickson S-64 Skycrane helikopter van de Corpo Forestale dello Stato (staatsbosbeheer) niet aanwezig. In het voor- en najaar schijnt deze heli wel vaak op Lucca te staan. Overigens bestaat de helikopterdienst van Corpo Forestale per begin augustus 2016 niet meer. De helikopters zijn overgegaan naar de brandweer, terwijl het personeel in dienst is getreden bij de Carabinieri.
Voor de fotografen onder ons: de omstandigheden op het vliegveld van Lucca zijn perfect. Je staat dicht op de baan met de zon vrijwel de hele dag in de rug.
Kijk voor meer informatie over het vliegveld van Lucca op www.aeroportocapannori.it.

Historie
Het vliegveld van Lucca is in 1932 opgericht, met een bijdrage van het provinciaal bestuur en op onteigende grond. Een paar jaar later nemen de militairen het vliegveld over en dopen het ‘Enrico Squaglia’. Er komt er een militaire vliegschool. Tijdens de oorlog is het vliegveld de thuisbasis van verschillende squadrons. Zo worden er Duitse Junkers 52-toestellen gestationeerd, die een verkenningstaak hadden. Aan het eind van de oorlog is het vliegveld volledig verwoest. In de naoorlogse periode wordt het grasveld, als overblijfsel van het vliegveld, aanvankelijk gebruikt door militaire parachutisten. Deze waren gevestigd in de kuststeden Pisa en Livorno. In 1959 is er weer sprake van een echt vliegveld bij Lucca. Er wordt een Aero Club opgericht en het vliegveld wordt opengesteld voor binnenlands toeristisch verkeer. In de jaren tachtig gaat het beheer van het vliegveld over in een civiel consortium. Nationaal en later Europees commercieel verkeer is welkom. Later volgen nog de bouw van een nieuwe terminal en verkeerstoren. Aandeelhouders zijn de gemeente Capannori, de provincie Lucca en de Kamer van Koophandel Lucca.

Gedenktekens
Op het vliegveld van Lucca staan dicht bij elkaar drie monumenten. Twee gedenktekens zijn opgericht voor omgekomen militairen vlak voor en in het begin van de Tweede Wereldoorlog. Het derde heeft als inscriptie ‘Piu alto, piu oltre’ (‘hoger, verder’) en gedenkt Fabio Comini. Deze militaire parachutist is op 21 mei 2015 op 26-jarige leeftijd om het leven gekomen omdat zijn parachute dienst weigerde. Comini behoorde tot het vierde Alpen Regiment en was gestationeerd in Verona, maar in opleiding in Pisa bij de Thunderbolt Brigade. Zijn fatale sprong betrof een oefenspong boven het vliegveld van Lucca.

© Remco de Wit
© Remco de Wit
© Remco de Wit
© Remco de Wit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Remco de Wit
© Remco de Wit

Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
helikopters italië Rubrieken Vliegvelden
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Remco de Wit
  • Facebook

Redacteur en fotograaf. Remco is jurist, communicatieadviseur en luchtvaartfotograaf. Via zijn bedrijf AviaGreen is hij onder meer actief bij het Dutch Electric Aviation Centre Teuge en Platform Duurzaam Vliegen. Zijn specialisatie betreft de duurzame luchtvaart en daar schrijft hij dan ook regelmatig over, onder meer voor Up in the Sky.

Gerelateerde Artikelen

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025Redactie

Onderzoek gestart naar fatale vliegtuigcrash

13/06/2025Redactie

OM trekt handen af van zaak-Heli Holland

13/06/2025Redactie
Recent

De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

14/06/2025

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025
Populair

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?