fbpx
Frequente reizigersNieuwsOnderwerpenSchiphol Airport

Roerig jaar voor jarig Schiphol

De superburendagen, tentoonstellingen, een fietstocht, postzegels, een tulp, een speciaal boekje, een filmpje en ook nog het predikaat ‘koninklijk’. Het zal weinigen zijn ontgaan dat Schiphol dit jaar haar 100-jarig bestaan viert.

Records worden gebroken, Schiphol is de op een na best verbonden luchthaven ter wereld, Jos Nijhuis blijft nog eventjes, het spoor is vernieuwd, een nieuwe parkeergarage werd geopend en het is het jaar van de feestelijke heropening van lounge 2. Maar het is ook het jaar van de acties van de beveiligers, een falend bagagesysteem, verstoringen dankzij slecht weer, foute berekeningen en terreurdreiging.

Iedereen
Dat Schiphol haar verjaardag uitbundig zou vieren, kondigde CEO Jos Nijhuis van de Schiphol Group op de nieuwjaarsreceptie al aan: “Eigenlijk met iedereen en eigenlijk het hele jaar door. Voor iedereen zal duidelijk worden dat Schiphol van en voor ons allemaal is.”

Nieuwkomers
Naast alle feestelijkheden rond het eeuwfeest, kon Schiphol dit jaar ook meermaals het watersaluut inzetten voor nieuwkomers op de luchthaven. Jet Airways werd groots onthaald, de luchthaven en ook KLM waren zeer in hun nopjes met de komst van de carrier uit India, lang een witte vlek voor zowel Schiphol als het SkyTeam van Air France-KLM.

Niet lang daarna kon de brandweer alweer uitrukken voor AeroMexico. Misschien niet zo belangrijk als Jet, maar zeker een mooie aanwinst en daar bleef het niet bij. Met de komst van China Eastern was in één klap de ‘Chinese familie’ van KLM compleet vertegenwoordigd in Amsterdam en werd de nationale luchthaven ook meteen de grootste hub van het SkyTeam.

Records
Ook werden dit jaar al vele records verbroken en wordt jubileumjaar 2016 ongetwijfeld ook het jaar waarin het grootste aantal passagiers ooit van en naar of via Schiphol reist. In mei sneuvelende het dagrecord starts en landingen al, in augustus werd de drukste dag ooit qua passagiersaantallen in de boeken bijgeschreven.

Postzegel
Aan al die drukte zit natuurlijk ook een keerzijde; topman Nijhuis beklaagde zich in het verleden al eens dat hij zich -in tegenstelling tot de concurrenten in Turkije en Dubai- moet behelpen op een postzegel. En naarmate de drukte toeneemt, wordt het steeds meer behelpen op de postzegel. Iedereen voelt aan zijn water aan dat Schiphol meer (geluids)ruimte wil en ook nodig heeft als de luchthaven wil blijven meedoen op het wereldtoneel.

Terminalgebied
Het A-gebied, waarvoor de toestemming ook uitgerekend dit jaar rond kwam, moet daarbij helpen en Lelystad in beperkte mate. Maar er werd ook al gewag gemaakt van een extra baan, waarbij een andere baan mogelijk zal sluiten, en een heel nieuw terminalgebied aan de andere kant van de A4.

Security
De acties van de beveiligers in mei van dit jaar droegen niet bepaald bij aan een soepele doorstroming van de passagiers op Schiphol. Zowel de luchthaven als vakbond FNV zetten de hakken in het zand, met lange rijen bij de security tot gevolg. Door de terreuraanslagen op de luchthaven van Brussel en in het kielzog daarvan uiterste alertheid bij de beveiligers op Schiphol, was het voor de reiziger toch al geen pretje om ‘door de beveiliging’ te gaan.

Files
Midden in het zomerseizoen kwam daar ook nog eens een concrete terreurdreiging voor de luchthaven zelf bij, waardoor er niet alleen rijen waren bij de security maar ook nog eens oponthoud bij het reizen per trein naar de luchthaven en files op de A4. Alsof de duivel er mee speelde, kreeg Schiphol te midden daarvan ook nog eens te maken met een fikse storing in het bagagesysteem, waardoor duizenden koffers werden gescheiden van hun eigenaren.

Geluid
Schiphol kreeg vorige maand een tik op de vingers van de commissie voor de Milieueffectrapportage (MER); er zouden fouten zijn gemaakt in de berekeningen met betrekking tot de effecten op het milieu en het geluid. Met name dat laatste ‘probleem’ speelt een cruciale rol in een eventuele uitbreiding van de luchthaven in het aantal toegestane bewegingen.

De ridicuul hoge groei van de luchthaven dit jaar, noopt tot snelle beslissingen, als Schiphol nog 100 jaar mee wil.

Gerelateerde artikelen

Back to top button