KLM maakte maandagochtend bekend voornemens te zijn vanaf de winter op bepaalde vluchten een cabinemedewerker minder in te delen in economyclass. De maatschappij zegt zich genoodzaakt te zien tot het nemen van deze maatregel, omdat de vakbonden niet om tafel willen om de benodigde productiviteitsverbetering te halen.
Om tafel
KLM zegt er meteen bij dat de maatschappij ‘graag’ met de cabinebonden om tafel wil om op een andere manier tot hetzelfde resultaat te komen: een productiviteitsverbetering van 4 procent. Een dreigement met daaraan gekoppeld een alternatief. Een beproefd concept: Dit hebben we eerder gezien.
In het voorjaar van vorig jaar kwam KLM er ook al niet uit met de cabinebonden. De reden daarvoor was toen anders, maar het beoogde doel van de gesprekken hetzelfde: die productiviteitsverbetering waar KLM zich aan gecommitteerd heeft. KLM had al voor het cao-overleg destijds aangegeven dat als de maatschappij er niet uit zou komen met de bonden, ze het mes zou zetten in de dienstregeling.
Dreigement
Een fors dreigement, want dit zou immers ook omzet kosten en klanten duperen. Het cao-overleg klapte. KLM besloot eerst de aanvangsdatum van de nieuwe bestemming Edmonton tot nader order uit te stellen. Daags daarna maakte de maatschappij tot verbazing van velen bekend dat daadwerkelijk vluchten werden geschrapt.
Vluchten naar onder ander Rio, Shanghai, Toronto en Bangkok werden niet uitgevoerd. De maatregel sorteerde effect: binnen no time werd een tijdelijk cao-akkoord met het cabinepersoneel gesloten en even later een definitief akkoord. De rust was wedergekeerd. De methode van KLM om te dreigen en het vervolgens ook -in beperkte mate te doen- werkte dus.
Hoog oplopen
Nog maar even geleden liet KLM het cao-conflict met het grondpersoneel hoog oplopen. Dit waarschijnlijk in de overtuiging dat de ene bond die dwars lag -de FNV- wel bakzeil zou halen onder druk van de andere bonden die wel tekenden en de publieke opinie. KLM legde de zaak -werkonderbrekingen van het grondpersoneel- zelfs voor aan de rechter. Die stelde KLM voorlopig in het gelijk, maar alleen vanwege de zomerdrukte en de terreurdreiging.
Vanaf begin september stond het de FNV vrij om toch weer naar het actiewapen te grijpen en koos KLM kennelijk eieren voor haar geld. De FNV kreeg voor een groot deel haar zin en ineens was er wel een onderhandelingsakkoord.
Overhoop
KLM ligt inmiddels overhoop met zowel de vliegers als de cabine over de pensioenen. Ook daar komt de rechter alweer aan te pas. KLM zegt zich nu gedwongen te zien te schrappen in de cabinebezetting, met als argument dat ze geen andere keuze heeft nu de gesprekken over de pensioenafspraken zijn vastgelopen en er dus ook geen andere afspraken gemaakt kunnen worden. KLM heeft duidelijk weer de hakken in het zand gezet. Wie buigt het eerst?