Veel maatschappijen op Gatwick zijn niet geïnteresseerd in een tweede startbaan, zo blijkt uit onderzoek. Dat is een forse tegenslag voor de luchthaven.
Driekwart
De Britse krant The Daily Mail nam contact op met de acht grootste maatschappijen op Gatwick. Driekwart van hen zegt geen tweede startbaan te willen.
Eén airline gaf zelfs aan bij uitbreiding helemaal van Gatwick te vertrekken.
Hoge kosten
De maatschappijen vrezen voor de rekening van de tweede startbaan op te moeten draaien. Die gaat waarschijnlijk miljarden euro’s bedragen, waardoor de landingsgelden omhoog moeten.
Gatwick wordt veel gebruikt door lagekostenmaatschappijen.
Tegenslag
De publieke weerstand van de bedrijven is een tegenslag voor de directie van Gatwick. Zij strijdt al jarenlang met Heathrow om een extra startbaan. Volgens de Britse regering is het uitgesloten dat beide luchthavens mogen uitbreiden.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!