Sinds maandag verbindt het Estse Nordica de luchthaven van Groningen tot wel twee keer per dag met Kopenhagen. Deze nieuwe route is met groot enthousiasme onthaald in de noordelijke provincies. Vooral door ondernemers en zakenmensen, wiens achterland nu een stuk beter bereikbaar is. Groningen is namelijk niet alleen verbonden met de Deense hoofdstad, maar ook met de rest van de wereld. Op de luchthaven van Kopenhagen kunnen passagiers overstappen naar verre bestemmingen als Singapore, New York en Doha.
Dat gebeurt ook, zelfs al op de eerste dag dat de nieuwe lijnvlucht van start ging. Op maandagavond kwam een passagier uit Doha aan, die in Kopenhagen was overgestapt. Hij werd daarmee de eerste intercontinentale passagier op de Groningse luchthaven. Vooral de maatschappijen van de Star Alliance profiteren, want voor hen is Kopenhagen een belangrijke hub. Scandinavian Airlines biedt daar vluchten aan naar tientallen bestemmingen op drie verschillende continenten.
KLM
Dat roept ook de vraag op of Nederland’s grootste maatschappij niet enorme kansen laat liggen door niet op Groningen te vliegen. Er zijn goede argumenten voor de KLM om weer een verbinding tussen Groningen en Schiphol te openen. En overigens ook tussen Schiphol en Maastricht.
Het klinkt wellicht logisch om te zeggen dat mensen in het noorden en zuiden van het land maar gewoon de trein moeten nemen naar Schiphol. We hebben toch een uitstekend spoorwegennet? Maar zegt de KLM dat ook tegen passagiers uit Düsseldorf en Brussel? De maatschappij voert al heel lang goed gevulde vluchten naar beide steden uit, terwijl zij op vergelijkbare afstand liggen als Maastricht en Groningen.
De KLM vliegt naar Brussel en Düsseldorf om klanten weg te kapen bij maatschappijen als Brussels Airlines en Lufthansa. Er zijn echter ook veel mensen in Zuid-Limburg die vanaf die luchthavens vliegen, aangezien zij dichterbij liggen dan Schiphol. In Groningen had KLM eerst nauwelijks concurrentie, maar met de nieuwe verbinding naar Kopenhagen komt daar ook verandering in.
Bus
KLM heeft dat gedeeltelijk al ingezien, en laat nu voor passagiers een gratis bus rijden tussen onder andere Maastricht en Schiphol. Zowel de bus als de trein zijn echter geen goed alternatief voor een binnenlandse vlucht. Het duurt ruim twee uur om over de weg of over het spoor bij Schiphol te komen, en dan moet je nog geluk hebben dat er geen vertraging of file is. Inclusief de minimaal twee uur die passagiers voor vertrek op Schiphol moeten zijn, duurt het voor mensen uit Zuid-Limburg dan al gauw vier tot vijf uur voor zij in het vliegtuig zitten. Hetzelfde geldt voor Groningers.
Met een binnenlandse vlucht kan de reistijd flink verkleind worden. Op kleine luchthavens als Groningen Eelde en Maastricht hoeven passagiers niet meer dan een uur voor vertrek aanwezig te zijn. Het inchecken en de beveiligingscheck zijn daar binnen een mum van tijd geregeld. Inclusief een binnenlandse vlucht en een korte overstap op Schiphol, kan de reistijd dan beperkt worden tot drie uur. Dat scheelt al gauw één tot twee uur, en maakt KLM daarmee een veel aantrekkelijkere maatschappij voor passagiers uit de verre uithoeken van ons land.
Vraag
Bovendien creëren binnenlandse vluchten gedeeltelijk hun eigen vraag. Als Zuid-Limburg en Groningen met één overstap bereikbaar zijn vanuit grote delen van de wereld, dan trekt dat investeerders en zakenmensen aan die de regio’s voorheen nog links liggen lieten. Dat draagt bij aan een sterkere economie, en dus ook aan meer vraag naar vliegtickets.
In 2008 hief KLM de laatste binnenlandse verbinding op (tussen Maastricht en Schiphol). Door de komst van nieuwe, veel zuinigere Embraer-toestellen, een aantrekkende economie en toenemende concurrentie van buitenlandse luchthavens, kan het nu voor KLM interessant zijn om weer met binnenlandse vluchten te beginnen. Dat is uiteindelijk volledig het besluit van de maatschappij zelf, maar het is zeker de moeite waard om te onderzoeken.