fbpx
AirlinesOnderwerpenProfessional

Rusland overweegt verkoop Rossiya Airlines

De Russische regering overweegt om staatscarrier Aeroflot te dwingen om dochtermaatschappij Rossiya Airlines te verkopen. Volgens Russische media is Aeroflot te dominant.

Na het faillissement van TransAero bleef Aeroflot als grootste maatschappij van Rusland over. TransAero was de enige carrier die Aeroflot enigszins kon bedreigen. Toen de carrier failliet ging, nam Aeroflot routes en vliegtuigen over. Sindsdien richtte Aeroflot twee dochtermaatschappijen op: Rossiya Airlines en Pobeda Airlines. Om de dominantie van de staatsmaatschappij te verminderen, wil de Russische regering volgens de krant Vedomosti dat Aeroflot dochtermaatschappij Rossiya verkoopt.

Logische keuze
De keuze voor Rossiya is een logische: de maatschappij is voor 75 procent eigendom van Aeroflot. De andere 25 procent is in handen van het stadsbestuur van Sint Petersburg. Low-cost carrier Pobeda is een volledige dochter van Aeroflot. Het Russische ministerie van transport moet volgens Russische media voor 10 oktober met een verkoopplan voor Rossiya komen.

In het eerste half jaar van 2016 draaide Aeroflot flink verlies: de maatschappij moet 16 miljoen euro bijleggen om de begroting sluitend te krijgen.

Rossiya Airlines voert vooral chartervluchten uit vanaf Moskou naar het oosten van Rusland. Hiervoor gebruikt de maatschappij zes Boeing 747-400’s, waarin maximaal 522 passagiers kunnen.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.
Back to top button