Ze vindt het een beetje vervelend om te zeggen: maar degene die claimt de eerste Chinees te zijn die solo rond de wereld vloog, had een navigator en een communicator aan boord.
Ergo: de eerste Chinees die solo rond de wereld vloog, is een vrouw. En die zit tegenover me in de lobby van Zulu Time Aviation, in Stuart. Honderd mijl ten noorden van Miami. Zheng Wang, heet ze. Ze is instructeur hier in Florida, traint – logisch – veel Chinezen uit het moederland.
Ze is blij dat ìk er ben, want verder is er alleen een dikke reporter komen opdagen van de Stuart Chronicle, het lokale blaadje. En Goef Bèkker, all the way from the Netherlands.
De dikkerd vraagt honderduit, maar ik alleen wat vliegtuigdingen. De beschikbaarheid van Avgas bijvoorbeeld. That was a ploblem, begrijp ik. Ze vertelt over het gepuzzel met verschillende grades, in verschillende tanks. De-icing? Niet gebruikt. De Cirrus was niet FIKI, voor de kenners.
Zuurstof? Evenmin, altijd onder de 12.000 voet gebleven. Het frêle vrouwtje weet waar ze het over heeft! En ze vliegt nog maar vijf jaar. Maar beide ouders waren aerospace engineers in Harbin, China. Het luchtvaartbloed stroomt door haar aderen.
Ik vraag ook waarom ze een Cirrus heeft gebruikt, en geen Piper. De nationale trots van de VS wordt hier dertig mijl noordelijker, in Vero Beach, gemaakt! Twee redenen: Piper schoot niet op. Ze zijn nu nog aan het klussen op een Arrow die de trip had moeten maken. De Cirrus was snel geleast en omgebouwd. En Cirrus is Chinees! Jawel! De Mercedes onder de sportvliegtuigen is eigendom van een Chinees conglomeraat.
We lopen naar buiten, voor een foto. “Doe je armen maar over mekaar”, zeg ik, “Je bent toch trots op wat je bereikt hebt?” “Iedereen kan het doen, als je maar goed traint”, zegt ze bescheiden. Ook echt Chinees.
Goof Bakker
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
