Afgelopen zomer waren er dagelijks zeker 2.000 vliegtuigpassagiers die te maken kregen met meer dan drie uur vertraging of een volledig annulering van hun vlucht. Dat is 30 procent meer dan vorig jaar, zo blijkt uit een analyse van EUclaim op verzoek van het AD.
Tussen 21 juni en 20 september hadden in totaal 1.261 vluchten van en naar Nederland meer dan drie uur vertraging zonder dat daar een onvermijdbare oorzaak voor was. In zo’n geval hebben passagiers recht op een compensatie van 250 euro voor Europese vluchten tot 600 euro voor intercontinentale.
Uit het onderzoek blijkt dat dit aantal fors meer is dan in 2015, toen 982 vluchten meer dan drie uur te laten waren of geannuleerd werden zonder onvermijdbare oorzaak.
Vergelijkbare cijfers
De website vlucht-vertraagd.nl bevestigt de cijfers van EUclaim. CEO Tom van Beekhoven laat aan de NOS weten dat de vertragingen het grootst waren op Eindhoven Airport. Van de maatschappijen scoorde vooral Vueling slecht, op korte afstand gevolgd door easyJet en Corendon.