fbpx
ColumnNieuwsOpinie

Poldermodel | Column Bjorn

Lieve Schiphol,

Van harte gefeliciteerd met je jubileum! Ik ken niet zo heel veel bedrijven die een eeuw lang het hoofd boven water wisten te houden. Zeker niet in de luchtvaart, waar niemand weet wat de dag van morgen brengen zal.

Een eeuw geleden kwam je ter wereld op een stukje poldergrond. De luchtvaart stond toen nog in de kinderschoenen. Om te vliegen had je niet meer nodig dan wat touw, hout en canvas. En enorme cojones, dat dan weer wel.

Vandaag ben je de Grande Dame van de Nederlandse luchtvaart. Vousvoyeren hoort, maar toch doe ik dat nu niet. We zijn immers goede bekenden. Ontelbare malen heb ik door je terminalgebouwen gedwaald, de hartslag van de wereld voelend. Je toonde je telkens in je volle pracht en glorie. Maar ik heb je ook regelmatig in het holst van de nacht gezien, wanneer die magnifieke stilte als een deken al die slapende vliegtuigen bedekt.

Op datzelfde stukje poldergrond kwam de drie-eenheid Fokker-KLM-Schiphol tot volle wasdom. Ondanks de mooie geschiedenis die jullie delen, ben jij de enige die de tand des tijds heeft doorstaan. Terwijl we jouw feestje vieren worden de laatste Fokkers uitgezwaaid door KLM. Binnengehaald met een Welkom en uitgezwaaid met een Adieu.

Je was altijd al het slimste meisje van de klas. Zo positioneerde je jezelf bijvoorbeeld als een hub, een transfer luchthaven. Op die manier kleefde je een stevige pleister op de gapende wond van de Nederlandse luchtvaart: de relatief kleine thuismarkt. Heel slim.

Ik denk dat jouw succes ook verklaard kan worden omdat je weet wat je wilt en weet welke je sterke kanten zijn.

Zo heb je als hub een robuust netwerk van aangevlogen bestemmingen nodig. De manier waarop je luchtvaartmaatschappijen weet aan te trekken en samen de juiste routes te ontwikkelen is zondermeer zo’n sterke kant.

Ook met je airport experience gooi je hoge ogen. Ik weet dat er over de hele wereld met uitgesproken bewondering (en soms met stilzwijgende afgunst) gesproken wordt over de Holland Boulevard, de Plaza en de Hollandse Meesters aan je muren. Ik ben zelf ook onder de indruk van de bewegwijzering overigens.

Jouw succesformule, jouw Poldermodel, zeg maar, is een exportproduct geworden. Je Airport City concept werkt. Niet alleen in Amsterdam, maar ook buiten Nederland. Van Amerika tot Australië.

De eeuw die voor je ligt zal denk ik getekend worden door nog meer dynamiek en onvoorspelbaarheid dan de eerste honderd jaar van je leven. Ik hoop dat je stug je eigen koers zult blijven varen. Ik ben ook wel een beetje benieuwd hoe je als luchthaven ‘uit de betere kringen’ om zult gaan met het gebral van het Nieuwe Geld uit het Midden-Oosten.

Ik wens je alle goeds voor de toekomst!

X

Bjorn

PS – Ik begrijp alleen niet hoe ‘Lelystad’ in jouw Poldermodel past. Is dat niet net als Coke Light: een slap aftreksel van het origineel, uitgevonden voor mensen die zichzelf graag voor de gek houden?

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Bjorn Hassert

Columnist. Bjorn werkt als strategisch planner op Brussels Airport. In deze column vertelt hij over de passie, verbazing en, heel soms, frustratie die de dynamiek van een luchthaven bij hem oproept.

Gerelateerde artikelen

Back to top button