Air Transat vliegt al jarenlang vanaf Schiphol naar Vancouver, Calgary en Toronto, maar toch kent bijna niemand in Nederland de Canadese maatschappij. Het bedrijf wil daar graag verandering in brengen en organiseerde daarom gisteren een ‘Canadian Summer Barbecue’ voor de pers. Up in the Sky was erbij en sprak met reserveringsmanager Mariëlle Kleinbussink:
Wat voor soort maatschappij is Air Transat?
Air Transat is onderdeel van het Canadese concern Transat, en dat is wereldwijd één van de vijf grootste reisondernemingen. Naast de airline heeft het bedrijf ook veel reisbureau’s, touroperators, hotels in de Cariben, enzovoort. Transat is qua omvang en activiteiten eigenlijk goed te vergelijken met het Europese TUI.
Air Transat zelf is echt een vakantiemaatschappij. Hier in Nederland vliegen we daarom alleen in het zomerseizoen, aangezien dat voor toeristen de meest interessante tijd is in zowel Canada als Europa. In de winter vliegen we vooral van Canada naar warme bestemmingen als de Cariben, Mexico en Florida.
Is het grootste deel van jullie klanten Canadees? Of zitten er ook veel Europeanen bij?
Daar kan ik geen precieze uitspraken over doen, maar laten we het erop houden dat we behoorlijk veel beide kanten op vliegen.
En werken jullie dan ook veel samen met Nederlandse reisbureaus? Om bijvoorbeeld pakketreizen aan te bieden?
Ja, we werken veel samen met touroperators die hun pakketreizen en groepsreizen bij ons onderbrengen. Maar er is ook een groot deel dat ons gewoon rechtstreeks weet te vinden en alleen vliegtickets koopt. Zo gaan er veel mensen op familiebezoek in Canada, want er zijn aardig wat Nederlanders in de afgelopen decennia daarheen geëmigreerd.
Waarmee onderscheiden jullie je van andere maatschappijen die vanaf Amsterdam naar Canada vliegen, zoals Air Canada of KLM?
Allereerst de prijs-kwaliteitverhouding. Het is over het algemeen wel bekend dat onze prijzen een stuk gunstiger liggen dan bij de concurrenten. En daarnaast bieden wij bijvoorbeeld 2 centimeter meer beenruimte aan dan KLM. Dat verwachten veel mensen niet van ons. [de stoelen zijn wel iets minder breed, red.]
Dus in dat opzicht zijn jullie geen budgetmaatschappij?
Nee, dat klopt. We hebben onze cabines enkele jaren terug ook nog volledig opnieuw ingericht. En wat ons daarnaast echt onderscheidt is onze persoonlijke service. Ondanks dat we een Canadese maatschappij zijn hebben we flink wat personeel hier in Nederland zitten om klanten te woord te kunnen staan en ze te kunnen helpen. Ik heb letterlijk weleens iemand aan de telefoon gehad die zei ‘’goh, ik ben zo blij dat ik bij jullie weer eens een levend mens aan de lijn krijg”.
Maar als jullie meer beenruimte en betere service aanbieden, hoe kunnen de tickets bij Air Transat dan toch goedkoper zijn dan bij de concurrentie?
We hebben geen dagelijkse vluchten. We zijn echt een seizoensmaatschappij. De KLM bijvoorbeeld vliegt het hele jaar door, en dat is toch een heel ander verhaal. Verder kan ik natuurlijk niet naar het kostenplaatje kijken van de concurrentie, maar dat speelt wel mee. Wij kunnen onze toestellen altijd goed vullen.
En jullie vliegen nu rechtstreeks naar drie bestemmingen vanaf Schiphol. Zijn er nog plannen om uit te breiden?
We gaan geen nieuwe rechtstreeks vluchten starten tussen Amsterdam en Canada, want we zijn heel tevreden over ons schema zoals het nu is. Wel gaan we het aantal binnenlandse vluchten uitbreiden, zodat onze reizigers met een overstap naar nog meer steden in Canada kunnen vliegen.
Air Transat vliegt vanaf 20 april weer vier keer per week van Amsterdam naar Toronto, drie keer naar Vancouver en één keer naar Calgary. Op de luchthaven van Brussel biedt de maatschappij dan driemaal per week vluchten naar Montréal aan.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

