Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM Embraer keert terug naar Schiphol

    09/07/2025

    KLM en Defensie bundelen krachten

    08/07/2025

    Nederlandse F-35’s naar Polen

    08/07/2025

    “Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

    07/07/2025

    Man afkomstig van Schiphol zet het op een lopen

    07/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Rotterdam Airport na 60 jaar klaar voor groeispurt
Airlines

Rotterdam Airport na 60 jaar klaar voor groeispurt

Eva SchoutenDoor Eva Schouten30/09/2016Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Schiphol viert dit jaar dat ze 100 jaar oud is, ‘dochter’ Rotterdam The Hague Airport, bestaat op zaterdag 1 oktober precies 60 jaar. “Natuurlijk zijn we trots op de afgelopen 60 jaar. Hoe leuk terugkijken ook is, ik vind het nog belangrijker om te kijken naar de volgende 60 jaar,” zegt directeur Ron Louwerse van -in de volksmond nog altijd- Zestienhoven.

Vanaf maandag begint Flybe een nieuwe verbinding tussen Rotterdam The Hague Airport (RTHA) en Birmingham. “Dat is een mooi verjaardagscadeautje,” aldus Desiree Breedveld van de luchthaven. “Een dergelijke verbinding is precies waar we heen willen met RTHA. Brexit of niet, het Verenigd Koninkrijk is en blijft een belangrijke handelspartner voor deze regio.” En daar is RTHA voor bedoeld, voor de regio, zowel voor het zakelijk verkeer als de vakantieganger uit de nabijgelegen gemeenten.

Bestemmingen
Volgens RTHA staan de maatschappijen bijkans te dringen om vluchten uit te voeren vanaf de luchthaven die tegenwoordig ook in naam gedeeld wordt door Rotterdam en Den Haag. De passagiers zijn er in theorie ook, dankzij de industrie in Rotterdam en de politiek en allerlei instanties in Den Haag. “We hebben veel vraag naar meer bestemmingen en dan met name naar het VK, Scandinavië, Oost-Europa, Zwitserland en (zuid) Duitsland. We willen een breed spectrum kunnen bedienen.” Zo’n tien nieuwe bestemmingen moet kunnen, vindt de luchthaven.

Traumahelikopter
Dat Zestienhoven wil groeien, is duidelijk. Nu kan dat niet, want de luchthaven zit letterlijk tegen haar (geluids)grenzen aan. “Het emmertje is vol.” Dat komt voor een deel doordat de traumahelikopter ook gebruikmaakt van het vliegveld. Breedveld: “Het gebruik daarvan neemt enorm toe en dat legt beslag op een groot deel van onze geluidsruimte. Dit gaat richting een kwart van het totaal.” In de voorstellen voor de toekomst van de luchthaven, bepleit een van de varianten, dat de traumahelikopter niet meer meetelt voor de geluidsbelasting. “Dan heb je op papier de eerste stap al geregeld.”

Achtergebleven
RTHA is een beetje achtergebleven in de vaart der volkeren; waar andere luchthavens in Europa en ook Eindhoven Airport bijvoorbeeld, wel hebben geprofiteerd van de groei van het vliegverkeer. Dat komt omdat de luchthaven -die na de oorlog werd verplaatst van nabij de Waalhaven naar de huidige locatie in de polder Zestienhoven- daar tijdelijk zou zitten. In 1990 ging de luchthaven over van de gemeente Rotterdam naar de Schiphol Group, waar Rotterdam nog altijd aandeelhouder in is.

Uitwijkluchthaven
Pas in 1998 werd definitief besloten dat Zestienhoven in de gelijknamige polder zou blijven, maar bleef tegelijkertijd gebonden aan de afspraken die in de jaren negentig waren gemaakt met betrekking tot de geluidsbelasting. Rotterdam werd, in tegenstelling tot Eindhoven en Lelystad, dan ook niet aangewezen als overloopluchthaven voor Schiphol. Rotterdam is overigens wel de primaire uitwijkluchthaven van Schiphol. ‘Als de luchthaven zich normaal ontwikkeld zou hebben, dan zou de luchthaven naar verwachting 4 miljoen passagiers hebben gehad in het jaar 2000’, stelt het moederbedrijf.

Luchthavenbesluit
Door een wetswijziging moet er nu een eerste luchthavenbesluit komen met betrekking tot Rotterdam The Hague Airport. In dat kader heeft Schiphol Group verschillende toekomstscenario’s opgesteld, met een voorkeursscenario waarbij in flinke groei wordt voorzien. De grote mits is dat daar ‘regionaal bestuurlijk draagvlak’ voor moet zijn.

2,9 miljoen
In het optimale scenario van Schiphol, wordt het aantal vliegbewegingen opgevoerd van 27.500 nu, naar 38.580 in 2025. Het aantal passagiers dat via de luchthaven reist, zou dan groeien van 1,7 miljoen vorig jaar naar 2,9 miljoen in 2025. “In de piekuren, waarvan we er één of twee per dag hebben, is nu sprake van acht bewegingen per uur, in de eindfase zou dit uitkomen op dertien. Anders gezegd, waar nu sprake is van gemiddeld 3,7 bewegingen per uur, komen we dan in 2025 op gemiddeld 6,6.”

Geluidsoverlast
Ondanks deze relativeringen, staat de omgeving natuurlijk niet te trappelen bij de uitbreidingsplannen van RTHA. Waar de luchthaven hamert op het belang van de groei voor de werkgelegenheid en schermt met duizenden nieuwe banen, vreest de omgeving alleen de geluidsoverlast. Het luchthavenbesluit, dat volgens RTHA in 2018 wordt verwacht, moet uitsluitsel geven. “Dat is echt het belangrijkste thema voor ons op dit moment.”

60 jaar
Zestienhoven lijkt zich in ieder geval alvast op te maken voor de groei. In april van dit jaar werd de vernieuwde aankomsthal in gebruik genomen, die nu drie in plaats van twee bagagebanden telt. “En vooral meer ruimte.” En inmiddels is fase drie van vernieuwing van het platform begonnen, waarbij een gedeelte direct voor de terminal, van een nieuwe toplaag wordt voorzien. “Dat werd tijd. Het oudste deel van het platform is nu echt 60 jaar oud.”


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Eindhoven Airport Flybe Lelystad Airport rotterdam the hague airport Schiphol Schiphol Group zestienhoven
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Eva Schouten

Gerelateerde Artikelen

777-piloten krijgen standje van luchtverkeersleiding | Video

09/07/2025Redactie

Portugese minister: Geen voorkeur bij verkoop nationale airline

09/07/2025Redactie

KLM Embraer keert terug naar Schiphol

09/07/2025Redactie
Recent

777-piloten krijgen standje van luchtverkeersleiding | Video

09/07/2025

Portugese minister: Geen voorkeur bij verkoop nationale airline

09/07/2025

Bijenzwerm houdt vliegtuig aan de grond

09/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?