Schiphol viert dit jaar dat ze 100 jaar oud is, ‘dochter’ Rotterdam The Hague Airport, bestaat op zaterdag 1 oktober precies 60 jaar. “Natuurlijk zijn we trots op de afgelopen 60 jaar. Hoe leuk terugkijken ook is, ik vind het nog belangrijker om te kijken naar de volgende 60 jaar,” zegt directeur Ron Louwerse van -in de volksmond nog altijd- Zestienhoven.
Vanaf maandag begint Flybe een nieuwe verbinding tussen Rotterdam The Hague Airport (RTHA) en Birmingham. “Dat is een mooi verjaardagscadeautje,” aldus Desiree Breedveld van de luchthaven. “Een dergelijke verbinding is precies waar we heen willen met RTHA. Brexit of niet, het Verenigd Koninkrijk is en blijft een belangrijke handelspartner voor deze regio.” En daar is RTHA voor bedoeld, voor de regio, zowel voor het zakelijk verkeer als de vakantieganger uit de nabijgelegen gemeenten.
Bestemmingen
Volgens RTHA staan de maatschappijen bijkans te dringen om vluchten uit te voeren vanaf de luchthaven die tegenwoordig ook in naam gedeeld wordt door Rotterdam en Den Haag. De passagiers zijn er in theorie ook, dankzij de industrie in Rotterdam en de politiek en allerlei instanties in Den Haag. “We hebben veel vraag naar meer bestemmingen en dan met name naar het VK, Scandinavië, Oost-Europa, Zwitserland en (zuid) Duitsland. We willen een breed spectrum kunnen bedienen.” Zo’n tien nieuwe bestemmingen moet kunnen, vindt de luchthaven.
Traumahelikopter
Dat Zestienhoven wil groeien, is duidelijk. Nu kan dat niet, want de luchthaven zit letterlijk tegen haar (geluids)grenzen aan. “Het emmertje is vol.” Dat komt voor een deel doordat de traumahelikopter ook gebruikmaakt van het vliegveld. Breedveld: “Het gebruik daarvan neemt enorm toe en dat legt beslag op een groot deel van onze geluidsruimte. Dit gaat richting een kwart van het totaal.” In de voorstellen voor de toekomst van de luchthaven, bepleit een van de varianten, dat de traumahelikopter niet meer meetelt voor de geluidsbelasting. “Dan heb je op papier de eerste stap al geregeld.”
Achtergebleven
RTHA is een beetje achtergebleven in de vaart der volkeren; waar andere luchthavens in Europa en ook Eindhoven Airport bijvoorbeeld, wel hebben geprofiteerd van de groei van het vliegverkeer. Dat komt omdat de luchthaven -die na de oorlog werd verplaatst van nabij de Waalhaven naar de huidige locatie in de polder Zestienhoven- daar tijdelijk zou zitten. In 1990 ging de luchthaven over van de gemeente Rotterdam naar de Schiphol Group, waar Rotterdam nog altijd aandeelhouder in is.
Uitwijkluchthaven
Pas in 1998 werd definitief besloten dat Zestienhoven in de gelijknamige polder zou blijven, maar bleef tegelijkertijd gebonden aan de afspraken die in de jaren negentig waren gemaakt met betrekking tot de geluidsbelasting. Rotterdam werd, in tegenstelling tot Eindhoven en Lelystad, dan ook niet aangewezen als overloopluchthaven voor Schiphol. Rotterdam is overigens wel de primaire uitwijkluchthaven van Schiphol. ‘Als de luchthaven zich normaal ontwikkeld zou hebben, dan zou de luchthaven naar verwachting 4 miljoen passagiers hebben gehad in het jaar 2000’, stelt het moederbedrijf.
Luchthavenbesluit
Door een wetswijziging moet er nu een eerste luchthavenbesluit komen met betrekking tot Rotterdam The Hague Airport. In dat kader heeft Schiphol Group verschillende toekomstscenario’s opgesteld, met een voorkeursscenario waarbij in flinke groei wordt voorzien. De grote mits is dat daar ‘regionaal bestuurlijk draagvlak’ voor moet zijn.
2,9 miljoen
In het optimale scenario van Schiphol, wordt het aantal vliegbewegingen opgevoerd van 27.500 nu, naar 38.580 in 2025. Het aantal passagiers dat via de luchthaven reist, zou dan groeien van 1,7 miljoen vorig jaar naar 2,9 miljoen in 2025. “In de piekuren, waarvan we er één of twee per dag hebben, is nu sprake van acht bewegingen per uur, in de eindfase zou dit uitkomen op dertien. Anders gezegd, waar nu sprake is van gemiddeld 3,7 bewegingen per uur, komen we dan in 2025 op gemiddeld 6,6.”
Geluidsoverlast
Ondanks deze relativeringen, staat de omgeving natuurlijk niet te trappelen bij de uitbreidingsplannen van RTHA. Waar de luchthaven hamert op het belang van de groei voor de werkgelegenheid en schermt met duizenden nieuwe banen, vreest de omgeving alleen de geluidsoverlast. Het luchthavenbesluit, dat volgens RTHA in 2018 wordt verwacht, moet uitsluitsel geven. “Dat is echt het belangrijkste thema voor ons op dit moment.”
60 jaar
Zestienhoven lijkt zich in ieder geval alvast op te maken voor de groei. In april van dit jaar werd de vernieuwde aankomsthal in gebruik genomen, die nu drie in plaats van twee bagagebanden telt. “En vooral meer ruimte.” En inmiddels is fase drie van vernieuwing van het platform begonnen, waarbij een gedeelte direct voor de terminal, van een nieuwe toplaag wordt voorzien. “Dat werd tijd. Het oudste deel van het platform is nu echt 60 jaar oud.”
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.