De Japanse luchtmacht ontvangt de komende jaren een zestal Boeing ‘wide bodies’: twee Boeing 777-3SB(ER) in VIP-uitvoering en vier KC-46 tankers. Alle zes toestellen worden nieuw gebouwd door Boeing.
VIP-Jumbo’s
Op dit moment heeft Japan twee Boeing 747-400’s als VIP-toestel in gebruik, ten behoeve van de regering en de keizerlijke familie. Tot begin jaren ’90 vloog de regering en de keizer met Japan Air Lines, totdat beide Boeings in 1991 in gebruik werden genomen. Ter vervanging van de twee VIP-Jumbo’s zijn nu twee Boeing 777’s besteld, waarvan de eerste in juli dit jaar heeft gevlogen. In de tweede helft van 2018 zullen de toestellen worden afgeleverd, waarna de beide 747’s waarschijnlijk begin 2019 uit dienst zullen worden gesteld. Net als de 747’s zullen de vervangende toestellen worden gevlogen door de Japanse luchtmacht. Het onderhoud en ondersteuning zal worden uitbesteed aan All Nippon Airways (ANA). Thuisbasis is de vliegbasis Chitose bij Sapporo.
Extra tankers
Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken (US State Department) heeft vorige week toestemming gegeven voor de verkoop van vier Boeing KC-46A tankvliegtuigen. Daarmee staat niets een daadwerkelijke verkoop meer in de weg. De totale order (inclusief onder meer één reserve motor, training en ondersteuning) heeft een waarde van ongeveer 1,9 miljard dollar.

Tussen 2008 en 2010 ontving de Japanse luchtmacht al vier Boeing KC-767J tankers. Deze lijken erg op de KC-46, maar de Japanse KC-767’s zijn alleen uitgerust met een vaste bijtankbuis. De nieuw aan te schaffen KC-46’s zijn uitgerust met een bijtankbuis en een slangsysteem. Hiermee kan de KC-46 ook de MV-22 Osprey bijtanken, waarvan er zeventien zijn besteld door het Japanse leger. De beoogde thuisbasis van de nieuwe tankers is Miho, in het zuiden van Japan. De vier KC-767’s zijn op dit moment gestationeerd op Nagoya-Komaki.