In Hong Kong is de laatste Boeing 747-400 van Cathay Pacific met passagiers geland. De vlucht kwam vanuit Tokyo Haneda. Cathay vervoerde sinds 1979 passagiers met de 747.
Vlucht CX543 vertrok rond 11:02 uit Tokyo en landde om 13:54 uur in Hong Kong. Het toestel waarmee de vlucht uitgevoerd werd, was de B-HUJ. Dat toestel vloog sinds 1995 bij Cathay. De 747’s worden samen met de A340’s uitgefaseerd en vervangen door zuinigere toestellen.
84 Jumbo’s
De maatschappij uit Hong Kong vliegt sinds 1979 met de 747. In totaal heeft de carrier 84 Jumbo’s in dienst gehad, in verschillende uitvoeringen. De -400 werd het meest gebruikt; 49 toestellen vlogen ooit in Cathay Pacific-kleuren rond.
Vracht
Voor vrachtvervoer houdt Cathay de 747-400 nog wel in dienst; er vliegen nog zes freighters rond. Ook de grotere 747-8F wordt veelvuldig gebruikt. De vrachtvliegtuigen zijn regelmatig op Schiphol te zien.
204 exemplaren
Na de uitfasering van de Cathay-747’s vliegen er nog 204 Jumbo’s rond. Dit blijkt uit een analyse van het Centre for Aviation. Hiervan zijn 172 ‘-400’s’ die voor lijnvluchten worden ingezet. Slechts vijf maatschappijen hebben nog meer dan tien toestellen in de vloot. British Airways is de grootste gebruiker met 38 exemplaren. Daarna volgen United Airlines (21) en KLM met 19 toestellen. Lufthansa heeft nog dertien Jumbo’s en Qantas vliegt nog met elf toestellen. Alle vijf de maatschappijen hebben tweemotorige toestellen in bestelling staan bij Boeing of Airbus die de 747 uiteindelijk moeten vervangen.
Toekomst
Air France nam eerder dit jaar al afscheid van het type, KLM stuurde deze week nog een 747 met pensioen.
Boeing bouwt alleen de grootste versie van het toestel nog, maar de productielijn van de 747-8 droogt ook langzaam op. Eén van de belangrijkste orders die Boeing nog heeft staan is de bouw van twee nieuwe Air Force One’s.
Eindelijk terug: schaalmodel van de gloednieuwe Transavia A321neo
Nu te pre-orderen in de webshop! Let op: limited edition.