BraziliëFlight ReviewReviewTravelspecial

Flight review: Edelweiss A330-300

Edelweiss A330-300 Rio de Janeiro – Zürich
Categorie: economy, full service, long haul
Beoordeling*: Waardering_Recensie_Sterren_2,5



Up in the Sky vloog op 29 augustus met Edelweiss (een dochtermaatschappij van Swiss, vergelijkbaar met TUI in Nederland) van Rio de Janeiro naar Zürich. Een fotoverslag:

De vlucht wordt uitgevoerd door een gloednieuwe Airbus A330-300 met de naam Chäserrugg. Aan boord is plaats voor 315 passagiers, verdeeld over business, economy+ en economy class.
De vlucht wordt uitgevoerd door een gloednieuwe Airbus A330-300 met de naam Chäserrugg. Aan boord is plaats voor 315 passagiers, verdeeld over business, economy+ en economy class.
De economy-stoelen beschikken over een verstelbare hoofdsteun en zijn - zoals in bijna alle A330's - relatief breed voor hun klasse.
De economy-stoelen beschikken over een verstelbare hoofdsteun en zijn – zoals in bijna alle A330’s – relatief breed voor hun klasse.
De beenruimte is echter slecht. Edelweiss is niet erg duidelijk over wat de pitch precies is, maar meer dan 30 inch kan het niet zijn.
De beenruimte is echter slecht. Edelweiss is niet erg duidelijk over wat de pitch precies is, maar meer dan 30 inch kan het niet zijn.
Het entertainmentsysteem is nagenoeg hetzelfde als bij moedermaatschappij Swiss. Dat betekent: een ruim aanbod aan films, maar weinig series. Het touchscreen werkt uitstekend.
Het entertainmentsysteem is nagenoeg hetzelfde als bij moedermaatschappij Swiss. Dat betekent: een ruim aanbod aan films, maar weinig series. Het touchscreen werkt uitstekend.
Het eten is prima en vergelijkbaar met dat van maatschappijen als British Airways en KLM. Zo goed als bij culinaire topper Turkish Airlines is het echter niet. Voor alcohol moet worden bijbetaald.
Het eten is prima en vergelijkbaar met dat van maatschappijen als British Airways en KLM. Zo goed als bij culinaire topper Turkish Airlines is het echter niet. Voor alcohol moet worden bijbetaald.
Ook het ontbijt is ruim voldoende.
Ook het ontbijt is ruim voldoende.
De A330 kwam mooi op tijd aan in Zürich. Op de achtergrond is een Boeing 777 van Cathay Pacific te zien.
De A330 kwam mooi op tijd aan in Zürich. Op de achtergrond is een Boeing 777 van Cathay Pacific te zien.

Conclusie: In veel opzichten levert Edelweiss een goed longhaul-product in economy. De maaltijden, het entertainment en de service waren prima. Toch is er één groot nadeel: de beenruimte. Die was voor intercontinentale vluchten veel te beperkt. Daarom is het eindoordeel: 2,5 ster.

*Sterren worden uitgedeeld door de maatschappijen te vergelijken binnen de eigen categorie. Een business class vlucht kan dus net zoveel sterren hebben als een LCC-vlucht.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het betere luchtvaartnieuws.