Decennialang was Boeing veruit de populairste vliegtuigfabrikant ter wereld. Boeings werden geroemd om hun design en comfort, en kleine jongetjes droomden van een vlucht met de 747-jumbojet. Daarbij was grote concurrent Airbus maar suf. Wie tegenwoordig met luchtvaartliefhebbers praat, krijgt echter de indruk dat de glans bij Boeing eraf is.
Comfort
Gisteren kondigde Cathay Pacific aan dat de economy class-stoelen in de 777 van een 3-3-3 opstelling naar een 3-4-3 opstelling gaan. Daardoor worden de stoelen in plaats van 18,5 inch nog maar 17 inch breed. Cathay is niet de enige die haar 777’s krapper inricht; inmiddels is 3-4-3 de norm bij de grote maatschappijen. Ook KLM vliegt ermee.
De andere populaire vliegtuigen van Boeing, de 787 en de 737, zijn met een gemiddelde stoelbreedte van 17 inch net zo krap. Vooral de 787 wordt daarom door veel passagiers verafschuwd, aangezien dit toestel vaak op lange vluchten wordt ingezet van tien uur of langer.
Vergelijk dit eens met Airbus. In zowel de A320, de A330 als de A350 krijgen passagiers gemiddeld 18 inch brede stoelen. In de A380-dubbeldekker is dat vaak zelfs 19 inch. Nu zullen sommige mensen zich afvragen: wat maakt die 1 of 2 inch nou voor verschil? Deze extra breedte kan vaak betekenen dat mensen niet met hun schouders tegen die van hun buren schuren, terwijl dat in de krappere Boeings wel het geval is.
Nu kiezen de meeste passagiers simpelweg voor de goedkoopste tickets, en dus is er voor airlines geen grote financiële stimulans om massaal van Boeings naar Airbussen over te stappen. Veel luchtvaartliefhebbers en frequent flyers kijken echter wel naar het comfort aan boord. Zelfs sommige verstokte Boeing-fans moeten nu toegeven dat de Airbussen comfortabeler zijn.
Icoon
Een ander punt waarop Boeing de slag om de liefhebber lijkt te verliezen, is het gebrek aan een icoon. Zoals eerder gezegd, was de 747 decennialang het wereldwijde icoon van de luchtvaart. Jongetjes, jong of oud, droomden van een vlucht met de jumbojet. Dat levert nu een probleem op.
De 747 verdwijnt namelijk langzaam. Zelfs KLM, één van de grootste operateurs van het toestel, gaat de 747 in de komende jaren uitfaseren. Bovendien lukt het Boeing niet om de meest recente versie van het passagierstoestel te verkopen. De 747-8i is door zijn inefficiëntie één van de grootste flops uit de luchtvaartgeschiedenis.
Precies toen de 747 aan zijn ondergang begon, kwam Airbus met de A380. De dubbeldekker is vanwege zijn imposante grootte een ware aandachtstrekker. Bovendien spreken zaken als de douche en bar aan boord van Emirates’ A380 bij veel mensen tot de verbeelding. Waar jongetjes vroeger over de 747 droomden, doen ze dat nu over de A380.
Werk aan de winkel
Boeing heeft nog steeds ongelooflijk veel fans, maar ze zullen bij de fabrikant hard hun best moeten doen om er niet nog meer kwijt te raken – of ze in ieder geval te behouden. Een klein lichtpuntje is de komst van de 777X over een jaar of vijf, die volgens Boeing bredere stoelen zal krijgen dan de huidige 777 in 3-4-3. In de komende jaren zal het echter lastig zijn om de PR-strijd niet verder van Airbus te verliezen.
De meningen in dit stuk zijn volledig die van de auteur. Up in the Sky neemt over dit onderwerp geen standpunt in.