fbpx
LiefhebberLongreadNieuws

Sukhoi Superjet enthousiast ontvangen op Schiphol

Zondagavond 2 oktober vond er voor luchtvaartfans en media een speciale rondvlucht plaats vanaf Schiphol met een Sukhoi Superjet SSJ100 van City Jet (registratie EI-FWA). Op uitnodiging van organisator The Aviation Factory uit Antwerpen was Up in the Sky aanwezig om verslag te doen van deze unieke gebeurtenis. Iedereen aan boord was enthousiast over deze airliner. Made in Russia.

Militair
Sukhoi is bij de meeste luchtvaartenthousiastelingen vooral bekend vanwege de militaire hardware. Denk maar aan jets als de Su22 Fitter D, Su25 Frogfoot en Su27 Flanker. Sukhoi is echter op een veel breder terrein actief in de vliegtuigbouw. Zo hebben ze een aantal beroemde lichte aerobatic vliegtuigen gebouwd, waarmee veel prijzen zijn gewonnen. Het gaat dan om de types Su26, 29 en 31. Sinds de jaren negentig van de vorige eeuw kreeg Sukhoi ook de markt voor civiele verkeersvliegtuigen in het vizier. Het hoofdkantoor van de vliegtuigbouwer staat in Moskou. Het bedrijf is in 1939 opgericht door Pavel Sukhoi.

Su22 Fitter C ©Remco de Wit
Su22 Fitter C ©Remco de Wit

RRJ-SSJ
Bij de ontwikkeling van de Sukhoi Superjet waren veel luchtvaartondernemingen betrokken. Niet alleen Russische (Iljoesjin, Yakovlev en Tupolev), maar ook Boeing, Snecma, enkele Italiaanse bedrijven en het Indiase Hindustan Aeronautics. Voor de interne Russische markt wordt de SSJ vooral gezien als opvolger van de Tupolev Tu134 en de Yakovlev Yak42. De Super Jet heeft twee motoren van het type SaM146 van Powerjet. Dit is een joint venture van het Franse Snecma en het Russische NPO Saturn. Vroeger stond de Superjet bekend als RRJ: Russian Regional Jet. Die naam heeft men om marketing technische redenen losgelaten. De eerste vlucht van de SSJ vond plaats op 19 mei 2008.

©Remco de Wit
©Remco de Wit

Orders
De SSJ100 is al sinds 2005 verkrijgbaar. Er zijn bestellingen voor ruim 300 toestellen geplaatst. Hiervan zijn er inmiddels een kleine 100 afgeleverd. Het hoeft geen verbazing te wekken dat Aeroflot de grootste klant is met 30 toestellen in actieve dienst en nog eens 10 in optie. Andere grote afnemers zijn het Mexicaanse Interjet en het Russische UT Air Aviation. Het Belgische VLM wilde 12 toestellen aanschaffen, maar de airline is helaas failliet gegaan.

©Robin Bamps
©Robin Bamps

Concurrenten
Het is dringen in het marktsegment van kleine straalverkeersvliegtuigen met een capaciteit van 70-100 stoelen. De belangrijkste concurrenten van de Sukhoi Superjet 100 zijn de Braziliaanse Embraer E-serie, de Canadese Bombardier C-serie en de Antonov An-148 uit de Oekraïne. Daarbij claimt Sukhoi dat hun SSJ niet alleen zuiniger is, maar ook veel goedkoper in aanschaf.

Embraer 190 ©Remco de Wit
Embraer 190 ©Remco de Wit
Bombardier CS100 ©Robin Bamps
Bombardier CS100 ©Robin Bamps
Antonov An148 ©Robin Bamps
Antonov An148 ©Robin Bamps

SSJ City Jet
De Sukhoi Superjet moet bij het Ierse CityJet de oude viermotorige AVRO Regional Jet 85 opvolgen, waarvan er nog 18 in dienst zijn. De SSJ100 vliegt bij CityJet in een configuratie met 98 stoelen. Het interieur is ontworpen door het beroemde Turijnse ontwerpbureau Pininfarina, bekend van automerken als Ferrari en Alfa Romeo. CityJet nam op 24 mei van dit jaar de eerste SSJ in gebruik. Ruim een maand later vloog de SSJ de eerste lijndienst van Cork naar La Rochelle. Er zijn 15 toestellen besteld en 16 in optie. CityJet is de eerste Europese lijndienstmaatschappij die vliegt met de SSJ100. Op dit moment zijn er twee aan het bedrijf geleverd.

Avro RJ85 ©Remco de Wit
Avro RJ85 ©Remco de Wit

Comfortabel
Vliegen in een Sukhoi SSJ100 is een waar genoegen. De stoelen in de opstelling 2-3 zijn breed, de beenruimte dik in orde. Het toestel oogt ruim met een cabinehoogte van meer dan twee meter. Ook de overhead bins bieden plaats genoeg voor de handbagage. Het interieur ziet er smaakvol uit, de Italiaanse designers hebben oog gehad voor de details. Zacht licht en grote ramen complementeren het geheel. Enige minpuntje is het geluidsniveau van de motoren. Tijdens de start is het volume aanzienlijk, maar zodra de kruishoogte is bereikt, is daar niets meer van te merken. Al met al is de Superjet een comfortabel vliegtuig dat voorgoed lijkt af te rekenen met het niet al te beste Russische imago.

©Remco de Wit
©Remco de Wit
©Remco de Wit
©Remco de Wit

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Remco de Wit

Redacteur / fotograaf. Remco is jurist, communicatie-adviseur en luchtvaartfotograaf. Hij volgt de ontwikkelingen in de luchtvaart op de voet en legt ze graag op foto vast. Bovendien levert Remco ook tekst-bijdragen voor Up in the Sky.
Back to top button