De Duitse luchtmacht gaat “vier tot zes” C-130J Hercules vrachtvliegtuigen bestellen bij Lockheed Martin. Dat melden diverse Duitse nieuwssites.
Oorspronkelijk zouden de verouderde C.160 Transall transporttoestellen van de Duitse luchtmacht worden vervangen door de A400M van Airbus. Door technische problemen heeft de aflevering van nieuwe A400’s aan Duitsland herhaaldelijk vertraging opgelopen. Hierdoor zouden de oude Transalls mogelijk langer in dienst moeten blijven en is Duitsland op zoek gegaan naar aanvullende transportcapaciteit.
‘Special Operations’
Officieel zullen de Herculessen worden ingezet voor taken waar de A400M te groot voor is, zoals ondersteuning van ‘speciale operaties’ en evacuaties uit risicogebieden. Maar in de praktijk zullen de Herculessen vooral zijn besteld ter overbrugging, tussen uitfasering van de Transall en invoering van de A400M. De C-130’s zullen in samenwerking met Frankrijk worden ingezet en onderhouden. Op 4 oktober ondertekenden de Duitse en Franse defensieministers hiervoor een overeenkomst. De Duitse Herculessen zullen gestationeerd worden in Frankrijk, op dezelfde vliegbasis als waar de Franse C-130’s zijn gebaseerd. Begin dit jaar ondertekende Frankrijk al een contract voor de aanschaf van vier nieuwe C-130J’s, ter aanvulling op de vloot C-130H’s.
Signaal
Of de aanschaf van Amerikaanse Lockheed-toestellen ook bedoeld is als signaal aan het Europese Airbus, is onbekend. Maar de suggestie dat de A400M toch niet alle militaire transporttaken zou kunnen vervullen, zal een tegenslag voor Airbus zijn. Verdere uitbreiding van de militaire samenwerking tussen Frankrijk en Duitsland wordt wel beschouwd als politiek signaal. De Duitse minister van Defensie Vonder Leyen sprak van een goed voorbeeld van Europese samenwerking op defensiegebied.