fbpx
AirlinesIncidentenNieuwsOnderwerpenVeiligheid

Nieuwe afspraken vliegen over conflictgebieden

De internationale luchtvaartorganisatie van de VN, ICAO, past de afspraken ten aanzien van vliegen over conflictgebieden aan. Dat meldt de Nederlandse overheid, die het initiatief heeft genomen voor een voorstel daartoe naar aanleiding van de ramp met MH17.

Volgens de nieuwe regels moeten landen onveilige situaties in het eigen luchtruim doorgeven en moet er een “algehele, duidelijke bewaarplicht komen zodat radarbeelden altijd gebruikt kunnen worden bij een ongevalsonderzoek”, aldus de Rijksoverheid.

Risico’s
Een en ander is besloten naar aanleiding van een voorstel van onder andere Nederland, op de ICAO-vergadering van 191 landen, die eens in de drie jaar plaatsvindt in Montreal. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur & Milieu) was daarbij “om het belang van het voorstel bij diverse landen en organisaties te onderstrepen.” Dijksma: “Wereldwijd zijn er tientallen conflictgebieden en dagelijkse reizen honderdduizenden mensen per vliegtuig. Landen en luchtvaartmaatschappijen hebben met het akkoord voor beter regels een noodzakelijke stap gezet om al het mogelijke te doen voor veilige routes en het uitsluiten van onnodige risico’s.”

Onderzoeksraad
Het voorstel is op initiatief van Nederland voorbereid en uiteindelijk door 44 Europese landen en Maleisië en Australië ingediend. “Het voorstel komt voort uit de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) van oktober vorig jaar naar aanleiding van de ramp met MH17.” ICAO gaat ook aan de slag met andere aanbevelingen van de OVV. “Hierbij gaat het vooral om het in regels vatten van verantwoordelijkheden van lidstaten voor het sluiten van hun luchtruim in het geval van een conflict en het maken van risicoanalyses door staten en luchtvaartmaatschappijen.”

Luchtruim
Nederland detacheert een medewerker bij ICAO om toe te zien op een snelle vooruitgang van de aanpassingen. Mogelijk wordt ook het Verdrag van Chicago aangepast met betrekking tot sluiting van het luchtruim. “Als blijkt dat de bestaande mogelijkheden om een verplichte sluiting van het luchtruim af te dwingen onvoldoende zijn, wordt bespoken of het verdrag hierop aangepast wordt.”

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button