fbpx
AirlinesFlight ReportsFrequente reizigersNieuws

Flight Review: Ryanair B737-800

Up in the Sky was te gast bij Ryanair en vloog Amsterdam – Dublin en weer terug met een Boeing 737-800.

Beoordeling*: Waardering_Recensie_Sterren_3,5

Ryanair: Low fares. Made Simple (lage prijzen, simpel gemaakt): dat valt meteen op aan de H-pier op Schiphol. Het vliegtuig neemt een eigen trap mee, want dat scheelt op de luchthavens weer geld. Het vliegtuig kwam op de heenvlucht met vertraging aan vanuit Dublin. Wat er aan de hand was, is niet duidelijk. Maar door de gunstige windrichting zouden we weer op tijd in Dublin zijn.

De cabine is simpel opgesteld in een 3-3 uitvoering, waarbij er weinig ruimte voor extra’s is. De beenruimte is met 76 centimeter goed te doen voor een korte vlucht. De stoelbreedte van 43 centimeter is prima, maar dat maakt de 3-3 opstelling wel krap. Al met al is het voor een vluchtje van 1 uur en 40 minuten naar Dublin best uit te houden.

Airco
Door de airco, die het op Schiphol goed koel hield, waren de aankondigingen vanuit de cockpit en van de cabin crew op beide vluchten nauwelijks verstaanbaar. Het Ierse accent maakte de aankondiging in de lucht niet makkelijker te verstaan. Passagiers keken elkaar vragend aan bij een aankondiging en bladerden Ryanair’s Runway Retail weer door.

Het toestel na de landing op Dublin
Het toestel na de landing op Dublin

Verkoop
De customer service is er duidelijk op gericht om te verkopen. Alleen het ticket is goedkoop, om mensen aan boord te krijgen. Verder moet voor alles betaald worden. Tijdens de vlucht probeert de cabin crew kranten, krasloten en parfum te verkopen.

Arabische koffie bij Ryanair
Arabische koffie bij Ryanair

De prijzen liggen op commercieel niveau. Koffie? Drie euro. Water? Drie euro.  Na het verkopen van de parfums en het eten en drinken, haalde de crew nog één keer het afval op.

Entertainment
Aan In Flight Entertainment doet Ryanair niet, aan amenity’s evenmin. Ook op dit vlak maakt de maatschappij haar eigen slogan weer waar. Het enige entertainment dat geboden wordt, is de safetycard, die is verwerkt in de rugleuning van de stoelrijen.

Ryanair's safetycard
Ryanair’s safetycard

Conclusie
Ryanair doet wat hen als luchtvaartmaatschappij gevraagd wordt: passagiers vervoeren van A naar B. Niet meer, niet minder. Precies zoals ze zelf beloven. Dat de koffie goed is, levert bonuspunten op. Die bonus gaat weer verloren doordat de aankondigingen niet te verstaan zijn.  Deze vlucht krijgt drieënhalve ster.

*Sterren worden uitgedeeld door de maatschappijen te vergelijken binnen de eigen categorie. Een business class vlucht kan dus net zoveel sterren hebben als een LCC-vlucht.

Het uitzicht bij de take-off vanaf Dublin
Het uitzicht bij de take-off vanaf Dublin
Het uitzicht op 37.000 ft.
Het uitzicht op 37.000 ft. terug naar Amsterdam

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button