RwandAir heeft plannen om zijn vluchten uit te breiden naar Europa en Azië. De aankoop van twee Airbus A330’s moeten daarbij gaan helpen.
De eerste A330-200 werd begin oktober aan de Afrikaanse maatschappij geleverd. Een tweede Airbus, A330-300, staat gepland voor november, melden lokale media. De toestellen worden ingezet op routes naar Mumbai, Guangzhou, London en Parijs. De maatschappij is volgens directeur John Mirenge in gesprek met de luchthavens. Daarnaast kijkt de maatschappij naar een Airbus A350, die RwandAir naar New York wil inzetten.
Vloot
De pas geleverde A330 is het eerste widebody toestel voor RwandAir. De vloot bestaat nu uit vier Boeing 737’s (700 en 800), twee Bombardier Q400s en twee Bombardier CRJ900s. De Boeings vliegen op Dubai, de kleinere toestellen voor op de buurland van Rwanda. De huidige intercontinentale vluchten naar Brussel en Istanbul worden door codesharing respectievelijk uitgevoerd door Brussels Airlines en Turkish Airlines.
Express
RwandAir in zijn huidige vorm is pas zes jaar oud. Na de genocide in het land werden alle operaties van maatschappij stilgelegd. In 2002 werd Rwandair Express gestart en in 2011 werd dat omgedoopt tot RwandAir. De maatschappij leunt hevig op de staat en de Afrikaanse ontwikkelingsorganisaties. De financiering van de nieuwe Airbussen ligt bij de Eastern and Southern Africa Development Bank.
Nieuw vliegveld
Bij de ontvangst van de Airbus kondigde de minister van Infrastructuur aan dat er plannen zijn om een nieuw internationaal vliegveld te bouwen, zo’n 50 kilometer buiten de hoofdstad Kigali. Er komt één baan en één terminal en zou bestemd zijn om 4 miljoen passagiers per jaar te verwerken. Het huidige vliegveld kan één miljoen passagiers aan.
[su_youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=CjrgjBp3Veg” width=”640″ height=”380″]
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

