fbpx
ColumnColumn GoofNieuwsOpinie

Sneu – column Goof

Vorige week is er weer slag geleverd in het al sinds mensenheugenis woedende juridische gevecht tussen Boeing en Airbus. Het gaat natuurlijk om subsidie.

Vooropgesteld: er bestaan nauwe banden tussen The Boeing Airplane Company en de Amerikaanse overheid. Al heel lang zelfs. Ze dateren al van de tijd toen Boeing nog Flying Fortresses verkocht. Dat was in de jaren veertig van de vorige eeuw.

Er was in Europa destijds ook al veel protest tegen deze situatie. Met name van de toenmalige Duitse regering. Maar de Amerikanen trokken zich daar niks van aan. Integendeel, ze gooiden met die Boeings zelfs ongevraagd bommen op Europa! Maar goed. Zand erover. We nemen de Amerikanen al die dingen nu niet meer kwalijk.

Boeing bouwt nog steeds veel militaire vliegtuigen. Die worden grotendeels gekocht door de Amerikaanse overheid. Biljoenen dollars, gaat het om. Daardoor heeft Boeing een concurrentievoordeel ten opzichte van Airbus.

Europese regeringen doen iets anders. Die geven geld aan Airbus om nieuwe vliegtuigen te ontwikkelen. De A350 bijvoorbeeld kon zo gebouwd worden. Airbus had dat geld nodig, omdat Boeing met z’n gedurfde en zeer innovatieve B787 Dreamliner veel orders binnensleepte.

Airbus had daar geen antwoord op. Want Airbus had z’n hele spaarpot leeg geschud voor het prestigeproject A380. De centjes waren opperdepop! Toen moest Airbus de diverse overheden vragen om geld. En ze kregen het. Zo konden ze een concurrent voor de Dreamliner ontwikkelen (beetje kinderachtig…zeuren bij je moeder om geld, omdat de buurjongen met zijn krantenwijk een mooiere iPhone heeft dan jij).

Airbus probeert trouwens hetzelfde trucje als Boeing uit te halen met de A400. Alle tweeduizend Amerikaanse C-130 Herculessen moeten vervangen worden, wereldwijd. Airbus dacht: zo kunnen wij ook profiteren van al dat lekkere – militaire – overheidsgeld. Dat lukt die Amerikanen al heel lang, dus waarom ons niet?

Het was een goed plan. Alleen, die A400 wil niet zo goed vliegen. De propellers passen niet goed op de motoren, of zoiets. Er gaat van alles trillen. Een paar landen hebben maar wat van die dingen gekocht omdat het anders zo sneu is voor Airbus. En nu zegt de rechter ook nog eens dat al die subsidie terug moet!

Wat vinden jullie daar nou allemaal van?

Goof Bakker

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.

Gerelateerde artikelen

Back to top button