Schiphol overweegt serieus vertrekhal 1 uit te breiden. Dat meldt een woordvoerster aan Up in the Sky.
Groei
De luchthaven groeit hard, zo hard dat de voorspelling van aantal reizigers voor 2016 opgehoogd is naar 63 miljoen. Met name Vertrek 1 (Schengenverkeer) staat onder druk. Volgens de woordvoerder is het Schengenverkeer meer gegroeid dan de luchthaven van te voren had gedacht. Schiphol bouwt vanwege de groei een nieuwe pier en vertrekhal, die respectievelijk in 2019 en 2023 klaar moeten zijn.
Tijdelijke hal
Omdat vertrek 1 nu al zo druk is dat het ten koste gaat van de reizigersbeleving komt er een tijdelijk hal, waar jaarlijks twee miljoen passagiers gebruik van gaan maken. Er komen incheckbalie’s en extra security lanes. Momenteel is een wachttijd voor de security in vertrek 1 van een half uur geen uitzondering. De tijdelijke hal opent in mei 2017 en zal eind 2019 weer worden afgebroken. De nieuwe (permanente) terminal gaat echter pas in 2023 open.
Uitbreiding vertrek 1
Schiphol overweegt sterk om van de periode dat de tijdelijke terminal er staat gebruik te maken om vertrekhal 1 te verbeteren. De woordvoerster legt uit dat het idee is een vergelijkbare verandering als in vertrekhal 2 door te voeren. De security gaat dan naar boven, waardoor op de ‘begane grond’ meer ruimte ontstaat. De verbouwing zou op een zelfde manier moeten plaatsvinden als in vertrek 2, tijdens de normale operatie. In vertrek 2 is steeds een klein deel aangepakt, waar de reizigers dan omheen moesten. Dit heeft tot acceptabele overlast geleid.
Ruimte
Door de tijdelijke vertrekhal is er 20 procent meer ruimte. De hal kan 2 miljoen reizigers per jaar aan. Momenteel is het zo dat er tien miljoen mensen vertrekken vanaf Schiphol met een Schengen bestemming. Bijna al deze mensen gaan door hal 1. Door de extra incheck balie’s en de vijf extra securitylanes (nu zijn er vijftien) is er ruimte voor de verbouwing.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.