Tussen het Verenigd Koninkrijk en China komt ruimte voor dubbel zoveel vluchten als nu is toegestaan. Beide landen hebben de onderlinge afspraken aangepast.
Onder het huidige ‘bilateral air service agreement’ mogen er wekelijks veertig vluchten tussen beide landen worden uitgevoerd. Dat wordt opgevoerd naar honderd. Ook mogen Britse maatschappijen nu alle luchthavens in China bedienen en andersom. Eerst was dit aantal nog beperkt tot zes.
British Airways voert volgens ch-aviation ongeveer een derde van alle vluchten uit, gevolgd door Air China, China Eastern en Virgin Atlantic. China Southern, Hainan Airlines en Tianjin Airlines zijn relatief kleine spelers met vier vluchten per week.
Heathrow
Vooral vanaf Londen Heathrow wordt nu veel naar China gevlogen. Virgin Atlantic vliegt naar Shanghai en Chengdu, British Airways vliegt naar Peking, Shanghai en Chengdu.
Ook vanuit China is Heathrow de belangrijkste hub. Air China, China Southern en China Eastern vliegen allemaal naar de Londense luchthaven. In China zijn Peking en Shanghai de populairste bestemmingen.
Brexit
De afspraken zijn aangepast naar aanleiding van de Brexit, schrijft de Britse overheid. “Na de Brexit is het belangrijk om handelsbetrekkingen met markten als China te verbeteren”, laat een woordvoerder van het ministerie van transport weten.