fbpx
AirlinesOnderwerpenProfessionalVliegtuigen

“CityJet verzilvert opties voor extra Superjets”

De Ierse maatschappij CityJet verzilvert waarschijnlijk in 2018 een deel van de optie voor extra Superjets. De maatschappij heeft een optie voor zestien exemplaren, meldt Air Transport World.

CityJet nam in juni als eerste Europese maatschappij het Russische vliegtuig in gebruik. Er zijn vijftien vliegtuigen besteld en er ligt een optie voor nog eens zestien SSJ-100’s. CityJet-CEO Pat Byrne stelde op een conferentie in Madrid dat een nieuwe order wel waarschijnlijk is. “We zullen zeker naar onze opties kijken in 2018. Het is niet te zeggen voor hoeveel teostellen we zullen gaan, maar ik denk dat het de helft van de opties is”, aldus Byrne.

De eerste Superjet heeft de eerste vier maanden in operationele dienst goed doorstaan, stelt de CEO. Het toestel werd ingezet voor Finnair. “We hebben een strak schema gevlogen. Het toestel was heel flexibel in te zetten.”

Vervanging
De Superjets vervangen de oudere Avro RJ’s in de vloot. Voor Byrne kan die vervanging niet snel genoeg gaan. “We willen het graag morgen doen”, zegt hij. CityJet wil niet dat er teveel vliegtuigtypes zijn. “We willen de toestellen graag uitfaseren, ook al hebben ze ons altijd goed bediend.” De viermotorige Avro RJ’s die vervangen worden, vliegen sinds 2007 voor de maatschappij, maar werden als tweedehands toestellen aangeschaft.

Toekomst
CItyJet is tot nu toe één van de weinige maatschappijen buiten Rusland die het toestel in gebruik hebben. Toch voorziet de CEO een gouden toekomst voor het vliegtuig.
“Dit toestel wordt fenomenaal voor ons. We geloven dat het zichzelf zal bewijzen als ideaal toestel voor legacy carriers in Europa die een toestel op wet-lease basis willen”, stelt Byrne.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button