Athene Airport, Griekenland
Bezoek: oktober 2016
Waardering:
Vliegveld
Athene International Airport (AIA) bestaat in 2016 vijftien jaar. Al in de jaren zeventig werd duidelijk dat het oude vliegveld vervangen moest worden. De maximale capaciteit was bereikt en doordat het ingesloten lag in de stad was uitbreiden onmogelijk. Athene ging op zoek naar een nieuwe plek. In de jaren negentig werd uit negentien mogelijk locaties gekozen voor een plek ten zuidoosten van de stad. Een private onderneming moest de luchthaven runnen. Een cultuuromslag vergeleken met het tot dan toe staatsvliegveld.
Omdat van nul is begonnen is er nu een vliegveld dat niet vast zit in oude gewoontes, of te kampen heeft met een ruimtegebrek. Wat je ook gebruikt of ziet op het vliegveld, het is maximaal vijftien jaar oud. Ondertussen wordt er ook al weer veel vernieuwd, waaronder de check-in area. AIA doet dit overigens zonder dat de passagiers er veel last van hebben. In 2016 lijkt de grens van 20 miljoen passagiers geslecht te worden.
Check-in
De check-in hal is ruim opgezet en werkt (bij Aegean althans) zeer efficiënt. Binnen vijf minuten waren we tijdens rush-hour aan de beurt. Ook bij de security geen rijen te zien. De winkels en horeca gelegenheden ertussen zijn modern en prima. Er is van alles wat, en geheel zoals je op een wat groter vliegveld verwacht. Er zijn wachtruimtes met stopcontacten en loungestoelen. Op grote schermen kan feedback gegeven worden. Daarnaast is er ook nog vermaak in een klein museum waar opgravingen tentoongesteld staan. Kinderen kunnen kosteloos bij een kinderopvang zich vermaken.
Gates
Voldoende wachtruimte bij de gates. De meeste hebben een aerobridge, maar er zijn ook een aantal busgates. Ondanks dat meerdere van dergelijke gates in gebruik waren, was er toch voldoende ruimte. Alleen waarom over bijna de hele wereld busgates nou van die oude, viezige vloerbedekking heeft terwijl de rest van het vliegveld strak en mooi is, is een raadsel. De bussen stoppen vlakbij en worden niet helemaal volgepropt.
Aankomst
Snel is het toverwoord op Athene. Het is niet een heel groot vliegveld, dus afstanden vallen mee. Bij de bagageband aangekomen draaien de eerste koffers al rond. Eenmaal de juiste koffer gepakt te hebben is het een paar stappen totdat de reiziger buiten staat. Bij de taxi’s of de duidelijk borden gevolgd naar de metro. Taxi’s naar de stad kosten circa € 25 euro en doen er driekwartier over. Alternatief is de metro die er iets langer over doet. De metro in Athene is niet duur, alleen naar het vliegveld zijn kaartjes ineens wel prijzig: € 10 per persoon. Het voelt wat als toeristje uitbuiten. Er vertrekt een metro op elk half en heel uur. Goedkoopste alternatief naar de stad is met de bus voor circa vier euro, reisduur: vijf kwartier.
Conclusie
Een snel, schoon, modern en prettig vliegveld. De reisduur naar de stad is wat lang en de kosten wat hoog. De busgages zijn wat onder de maat van de rest van het vliegveld. Al met al een goed vliegveld, vier sterren.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

