FNV Cabine zegt de druk op KLM op te gaan voeren komende week om zo de maatschappij te dwingen het besluit terug te draaien om een cabin attendant minder in te zetten per vliegtuig.
“We gaan er volgende week een tandje bovenop doen zodat KLM gaat voelen dat het ons menens is. De directie doet er goed aan de overduidelijke signalen vanuit het korps zo snel mogelijk ter harte te nemen om erger te voorkomen”, aldus de vakbond.
Vanaf maandag
FNV breidt de stiptheidsacties uit. Naast de pre-light briefing, cabin crew briefing en cabin pre-light check wordt vanaf maandag ook de cabin security search exact volgens het handboek gedaan. Daarnaast wordt er geflyerd. De aangescherpte acties gelden voorlopig voor maandag tot en met donderdag.
Stipheidsacties
Afgelopen week hebben leden van FNV Cabine stiptheidsacties georganiseerd. Volgens de vakbond leverde dit vertragingen van enkele minuten op. De nieuwe acties moeten voor vijf minuten gaan zorgen. KLM zei eerder in een verklaring dat het geen nadelige gevolgen voor de vluchten heeft, “aangezien KLM-medewerkers worden geacht hun werk altijd veilig en volgens de voorschriften uit te voeren.”
“KLM creëert krapte”
De twee cabinevakbonden VNC en FNV zeggen van mening te zijn “dat KLM momenteel bewust krapte in de planning creëert.” Volgens de bonden werden in de afgelopen weken meer flight attendants benaderd om extra te werken. De werknemer krijgt er extra (CS) dagen voor terug die volgens de bonden flink op kunnen lopen. De bonden waarschuwen: “wanneer je de ontvangen CS dagen kunt verzilveren is maar zeer de vraag. Realiseer je echter wel dat je over het merendeel van je CS dagen geen zeggenschap hebt en KLM ze zal gebruiken als specie om je indeling voor het bedrijf zo efficiënt mogelijk te maken.”
VNC voert op dit punt overigens actie tegen KLM. Een woordvoerder legt aan Up uit dat KLM normaliter een kort onderhandeling met de bond heeft als er op een vlucht tijden worden overschreden. De cabine crew wordt (via de vakbond) gevraagd tijdelijk van de CAO af te wijken en krijgt daar dan een compensatie voor, doorgaans in de vorm van vrije dagen. VNC zegt nu in de onderhandeling hoger in te zetten, zodat het de maatschappij meer vrije dagen kost.