Vandaag start een nieuwe serie interviews bij Up in the Sky: studenten in de luchtvaart. Het gaat over studenten/leerlingen/cursisten die een luchtvaartstudie of –opleiding volgen. Voor het gemak noemen we ze allemaal studenten.
Het spits wordt afgebeten door Stefan van Dijsseldonk uit Veldhoven. Stefan is 22 jaar en volgt bij Martinair Flight Academy op Lelystad Airport de opleiding tot verkeersvlieger. Hij is geboren op Curaçao (Willemstad) en op zijn 19e naar Nederland gekomen om zijn droom te verwezenlijken. In zijn vrije tijd mag hij graag samen met z’n vriendin vliegtuigen spotten. We laten de aspirant verkeersvlieger zelf aan het woord.
Hoe is je interesse in de luchtvaart begonnen?
“ Wij reisden veel toen ik klein was en vliegen vond ik fascinerend. Ik zei altijd tegen mijzelf: in de toekomst zit jij in de cockpit. Je kunt dus wel zeggen dat ik van jongs af aan die typische jongensdroom heb gehad om piloot te worden. Bij mij is die droom nooit weggegaan. Ik heb op Curaçao de HAVO gedaan (Peter Stuyvesant College in Willemstad) met het profiel natuur en techniek. En daarna naar Nederland voor mijn vliegopleiding.”
Waarom wil je verkeersvlieger worden, ondanks het grote aantal werkloze vliegers?
“ Ik heb er lang over nagedacht en getwijfeld of ik de opleiding tot verkeersvlieger zou volgen. De (financiële) risico’s zijn best groot. Maar ik wist dat als ik het niet zou proberen om mijn brevet te halen, ik het mijzelf nooit zou vergeven. Je zult begrijpen dat ik super gemotiveerd aan de opleiding ben begonnen.”
Hoe ben je bij Martinair Flight Academy terechtgekomen?
“ Het kiezen van een vliegschool is niet gemakkelijk. Ik heb er verschillende overwogen, zoals Embry- Riddle Aeronautical University in Daytona Beach (Florida), KLM Flight Academy op vliegveld Eelde en European Pilot Selection & Training (EPST) in Utrecht. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Martinair Flight Academy. Op deze vliegschool voel ik mijzelf het meest comfortabel. Het is een kleinschalige school met een heel open sfeer tussen de instructeurs en de studenten. En wat me ook aanspreekt: er wordt een heel hoog niveau van jou verwacht, niet alleen bij het vliegen maar bij alle handelingen die bij het vliegen horen. Het is een kostbare opleiding, maar mijn ouders hebben mij altijd gesteund en via hen heb ik de opleiding kunnen financieren.”
Welke vakken krijg je zoal op de vliegschool?
“ De ATPL (Airline Transport Pilot Licence) theorie bestaat uit 14 vakken verdeeld in twee modules. Module 1 bestaat uit meteorologie, IFR en VFR communicatie, instrumentatie (alle meters en apparatuur die je kunt tegenkomen in het vliegtuig) en human performance & limitations. Dit is een combinatie van biologie en psychologie voor de luchtvaart. Tot de eerste module behoren ook nog general navigation (hoe je moet navigeren en alle toebehorende berekeningen), flight planning en monitoring mass and balance.
Module 2 gaat over air law, operational procedures, aircraft general knowledge (hierbij horen alle systemen die behoren tot een vliegtuig en alle soorten motoren), principles of flight (aerodynamica), radio navigation en performance (prestatieleer).”
Hoe is je opleiding tot nu toe verlopen?
“ Mijn opleiding verloopt eigenlijk best vlot. Mijn eerste solo zal ik nooit vergeten. Je merkt dat je in korte tijd heel veel leert. Ik ben nu net begonnen met IFR-vliegen, het geeft een goed gevoel dat je nu echt aan het vliegen bent tussen de grote verkeersvliegtuigen en volgens dezelfde procedures.
Tot nu toe heb ik op de Socata TB-10, Socata TB-20 en op onze FNPT2 Simulator gevlogen. Aan het einde van de opleiding zal ik nog op de Diamond 42NG vliegen voor het multi engine traject.”
Hoe ziet een doorsnee dag op de vliegschool er voor jou uit?
“ Meestal ben ik om zeven uur wakker en check ik meteen het weer voor die dag. Op een dag dat ik moet vliegen ben ik om acht uur op school en begint de vluchtvoorbereiding. Hierbij hoort bijvoorbeeld Notams (mededeling voor vliegers) op je route bekijken en een navigatielog maken voor je bestemming en eentje voor je uitwijkluchthaven. Nadat m’n vliegplan is goedgekeurd ga ik het vliegtuig inspecteren en tanken met mijn berekende hoeveelheid brandstof. Vervolgens komt mijn instructeur erbij en gaan we samen de vlucht briefen.
Daarna is het tijd om te gaan vliegen, bijvoorbeeld naar een gecontroleerd vliegveld als Rotterdam of Groningen. Daar oefen ik naderingen en allerlei procedures. Na zo’n 1,5 uur land ik dan weer op Lelystad Airport. “
En wat gebeurt er daarna?
“ Na mijn vlucht ga ik meteen samen debriefen met m’n instructeur en praten we over wat er beter kon gaan. Ook het nodige papierwerk moet worden gedaan, zoals het invullen van het vliegtuigjournaal en uiteraard mijn logboek invullen en laten tekenen door mijn instructeur.
Na een vlucht ben ik best uitgeput, meestal zijn we rond 13 uur terug en ga ik met de anderen studenten lunchen en alvast bekijken wat voor vlucht ik de volgende dag heb. Daarna ben je in principe klaar en ga ik terug naar mijn studentenkamer in Lelystad om te ontspannen en soms met andere studenten even iets doen. Maar altijd op tijd naar bed, zodat je weer fit bent voor de volgende dag.”
Heb je al buitenlandse tripjes gemaakt?
“ Jazeker, wij maken best veel buitenlandtrips. In onze VFR-fase deden we dat eerst met een instructeur en later solo. Zo ben ik tijdens mijn opleiding al naar Lydd, Calais, Borkum, Münster-Osnabrück, Dresden, Brno (Tsjechië) en Hongarije gevlogen. Nu ik in het IFR-traject zit zullen daar nog wel meer bestemmingen bijkomen. Het is echt heel leuk om te doen!
Bij een buitenlandtrip komt veel voorbereiding kijken. Het belangrijkste is het bestuderen van de regelgeving en procedures van het land en vliegveld waar je naartoe gaat. Maar ook simpele dingen moeten gecheckt worden, zoals de beschikbaarheid van de juiste brandstof en de aanwezigheid van een restaurant.
Een buitenlandtrip kan soms solo zijn of je gaat met meerdere studenten in een vliegtuig en iedere student vliegt een stuk. Meestal zijn het dagtrips en zijn wij in de namiddag al terug op vliegveld Lelystad. Maar een overnachting mag ook van school, alle hotels worden door school geregeld. “
Wat zijn je toekomstplannen op luchtvaartgebied?
“ Voor mij is het allerbelangrijkste om een vliegende baan te vinden. Natuurlijk zal dat heel mooi zijn bij een grote luchtvaartmaatschappij. Maar er zijn veel meer pilotenbanen die ik interessant vind. Denk maar aan het droppen van parachutisten of luchtfotografie. Het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit waar ik beland, als ik maar wel kan vliegen. Dat is mijn droom, daar ga ik voor.”
Wat zou je willen zeggen tegen middelbare scholieren, die overwegen om verkeersvlieger te worden?
“ Je moet goed nadenken over hoe gepassioneerd je bent om dit te gaan doen. Niet alleen omdat de selectie zwaar is en omdat het heel duur is, maar ook omdat het nooit makkelijk zal zijn om een baan te vinden. Jouw passie en doorzettingsvermogen zijn heel belangrijk voor je carrière als verkeersvlieger. Al je echt gepassioneerd bent om piloot te worden, al is het maar om je PPL te halen of wat dan ook in de luchtvaart, zou ik er zeker voor gaan. Ga gewoon alle vliegscholen langs en kies de school waar jij je het beste thuis voelt.”
Up in the Sky brengt een serie interviews met studenten in de luchtvaart. Het gaat over studenten/leerlingen/cursisten die een luchtvaartstudie of –opleiding volgen. Voor het gemak noemen we ze allemaal studenten. Een overzicht vind je hier.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.