Op 10 oktober opende Qatar Airways een nieuwe bestemming: Helsinki. Niet per se groot nieuws, Qatar opent wel meer bestemmingen, Helsinki is de twaalfde dit jaar. Maar deze bestemming kan wel eens een belangrijke zijn.
Klein
Op het eerste gezicht is Helsinki niet zo belangrijk voor Qatar, er vliegt dagelijks één A320 naar toe, met 132 stoelen aan boord. Dat betekent drie keer vliegen voordat er evenveel mensen vervoerd zijn als één reguliere Qatar-vlucht naar Amsterdam. Toch werd de eerste vlucht vergezeld met de CEO Akbar Al Baker. Daarna was er een persconferentie en ook nog een feest. Op alle drie de evenementen waren diverse hoogwaardigheidsbekleders aanwezig. Zo uitgebreid zie je een inaugurele vlucht niet vaak, en al helemaal niet van een A320. Ter vergelijking, de eerste Qatar vlucht naar Amsterdam (met een 787-8) was niet zo uitgebreid als deze inaugural.
Dat Qatar de eerste Midden-Oosten maatschappij is die op Helsinki gaat vliegen, maakt niet het verschil. Wat dan wel?
Groot
Grootste maatschappij op Helsinki is (uiteraard) Finnair. Met een groot Europees netwerk worden long-haul vluchten naar (met name) Azië gevuld. Qatar en Finnair hebben een codeshare overeenkomst afgesloten. Finnair plaatst hun code op de vlucht naar Doha (uiteraard), M-O bestemmingen en ook naar de Malediven en de Seychellen. Finnair kan klanten van Qatar verwachten op vluchten naar Noord-Europese bestemmingen. De hoogste commerciële baas van de Finse maatschappij zegt heel blij met de partnerschap te zijn. “Finnair kijkt ernaar uit de sterke positie van de oneworld alliantie in de Scandinavische en Baltische regio te versterken. Al Baker is natuurlijk ook zeer tevreden. Wat mysterieus voegt hij eraan toe dat “de partnerschap op geen beter moment had kunnen komen.” Dit laatste kan een lege frase zijn, maar kan ook meer betekenen.
Qatar-British Airways
Vanaf eind oktober starten Qatar Airways en British Airways een joint-venture. Dankzij de joint-venture gaan de Arabische en de Britse luchtvaartmaatschappij hun vluchtcodes delen op alle verbindingen tussen het Verenigd Koninkrijk, Azië, het Midden-Oosten en Afrika. In totaal gaat het om zeventig bestemmingen. De joint-venture komt niet geheel als een verrassing. Qatar bezit 20% van de aandelen in het moederbedrijf van British Airways, en bovendien maken beide maatschappijen deel uit van dezelfde alliantie (oneworld).
Finnair overname
Pekka Vauramo, CEO van Finnair, heeft zich meermalen uitgelaten in interviews dat Finnair te klein is om zelfstandig te overleven. Vauromo maakt zich op voor een overname en probeert Finnair zo gunstig mogelijk te maken. Belangrijke pijler is de focus op Azië: “Vlieg sneller en slimmer met Finnair [naar Azië, red] via Helsinki langs de kortere noordelijke route”, aldus de website. Overstappers zijn zo belangrijk dat de maatschappij zonder problemen een volle A321 geruime tijd laat wachten om overstappers de mogelijkheid te geven zonder teveel vertraging op hun eindbestemming aan te komen. Finnair loopt ook voorop met zuinige toestellen. De maatschappij heeft nu zeven A350’s in de vloot en ontvangt er tot 2023 nog veertien. Om te groeien blijven A330’s langer in de vloot dan eerst gepland. De verwachting is dat er in 2018 twee keer zoveel verkeer naar Azië is voor Finnair, vergeleken met 2010. Voor de zomer 2017 zijn al extra frequenties bekend gemaakt. Groei, focus en kostenbesparing is wat Finnair kenmerkt.
Kandidaat
De meest waarschijnlijke koper van Finnair is British Airways. De twee maatschappijen werken samen in oneworld en hebben een complementair netwerk. BA zou een veel fijnmaziger netwerk in Azië verkrijgen met de overname. Door de ligging van Helsinki is de vertraging voor Britse passagiers beperkt. Vanuit diverse Britse steden wordt al op Helsinki gevlogen waardoor deze luchthaven kan fungeren als secundaire hub voor BA. Heathrow is de komende jaren nog overvol, dus daar valt weinig groei te halen.
Samen met Qatar?
Qatar Airways is geïnteresseerd in Europese maatschappijen, zo getuigt de joint-venture en 20 procent aandeel in British Airways. Zeker de Finnair vluchten naar Japan en China vormen door het verschil in ligging van Finland en Qatar weinig bedreiging. Qatar kan Finnen wel verbindingen naar andere delen van de wereld bieden, zoals Afrika en Zuid(-Oost) Azië. Tevens zijn vluchten naar de VS belangrijk voor Qatar. British Airways is hier groot in, maar ook Finnair heeft enkele vluchten en breidt die in S17 verder uit. Qatar 20 procent van Finnair en BA 29 procent?
Is de zin van Al Baker “de partnerschap op geen beter moment had kunnen komen” wellicht toch niet zo’n lege frase.