KLM heeft een nieuwe werkwijze uitgerold voor het cabinepersoneel op bepaalde langeafstandsvluchten. Daarmee lijkt het nu definitief dat de maatschappij op die vluchten gaat werken met een steward(ess) minder in economyclass.
Dit blijkt uit een intern schrijven van KLM aan de medewerkers. Evengoed houdt de maatschappij ook nu nog, minder dan twee weken voor ingang van het winterschema, een kleine slag om de arm.
Resultaat
“De nieuwe werkmethode gaat op 30 oktober in. Ondertussen hopen wij dat in overleg met de bonden een alternatieve oplossing wordt gevonden die hetzelfde resultaat oplevert,” aldus KLM in het schrijven. Dat resultaat is een productiviteitsverbetering van 4 procent waar KLM zich in het kader van Perform 2020 aan gecommitteerd heeft.
Overhoop
Op de Boeing 777-200, de A330-300 en de Boeing 787-9 Dreamliner -respectievelijk 282, 264 en 262 stoelen- wordt de cabinebezetting in economyclass teruggebracht van zes naar vijf. KLM kondigde deze maatregel af omdat het cao-overleg met de bonden spaak liep. Dat stond op zich los van deze maatregelen; de bonden wilden niet met KLM om tafel om te praten over de cao, omdat ze overhoop liggen over de pensioenen.
Protest
Op dit moment houdt zowel de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC), als FNV Cabine stiptheidsacties als protest tegen de in jargon -1 CA-maatregel, CA staat voor cabin attendant, en tegen de pensioenmaatregelen. Deze acties worden geleidelijk opgevoerd. Gezien het schrijven van KLM, dat dinsdag aan het eind van de dag is verstuurd, houdt KLM voet bij stuk.