Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025

    Transavia retro-Airbus stap dichterbij levering

    10/07/2025

    Dassault eist hoofdrol op in ontwikkeling straaljager

    10/07/2025

    Duits patrouillevliegtuig vs. Chinese laser

    10/07/2025

    KLM Embraer keert terug naar Schiphol

    09/07/2025
  • Achtergrond

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025
  • Editors’ choice

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»Weg met de business class – column Bjorn
Nieuws

Weg met de business class – column Bjorn

Bjorn HassertDoor Bjorn Hassert24/10/2016Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Business class zou het voor luchtvaartmaatschappijen mogelijk maken om goedkope economy-tickets aan te bieden. Onzin. Lagekostenmaatschappijen doen immers niet aan business class. Toch vliegen ze ons voor drie keer niks van A naar B. Het is een streng bewaakte kostenbasis die maatschappijen in staat stelt om scherpe tarieven aan te bieden.

Waarom vliegen er nog vliegtuigen rond met een business class? Veel blingbling zetels blijven namelijk leeg. De stoelen die wel gevuld zijn dragen niet altijd bij aan een gezonde yield van de vlucht. Omdat hier regelmatig eigen werknemers zitten, zoals vliegers die naar een buitenstation worden gestuurd. Daar verdient de maatschappij niets aan. De business class-stoelen die wel daadwerkelijk worden verkocht gaan volgens mij zelden voor de ‘officiële’ prijzen van de hand. Vaak betaalt de baas, en die wil korting om zijn mensen in jouw business class te stoppen. Wie niet voor zijn werk in business zit betaalt vaak in miles, niet in euro’s.

Hoeveel mensen zouden echt de volle mep betalen voor een paar uurtjes chillen in business?

Een retourtje naar de VS in business kost minstens vierduizend euro. Voor dat geld mag je dan een aantal uren op een stoel zitten die helemaal plat kan. Bij sommige maatschappijen kan zelfs dat niet, overigens. Voor dat geld zou ik zelf verwachten dat ik me eigenaar van die ligstoel mag noemen, niet slechts een huurder. Het is dat we sinds 9/11 geen gereedschap meer mee aan boord mogen nemen, anders zou ik eisen dat ik na de landing de stoel mag losschroeven en meenemen. (“Something to declare, Sir? You bet!”).

Is de prijs-kwaliteit verhouding ook niet volledig zoek? Een enkele maatschappij stuurt een taxi om je thuis op te pikken, maar meestal begint het business class-feest pas als je op de luchthaven in een ‘premium’ rij staat in de vertrekhal. Daarna mag je wat gaan drinken in een ‘exclusieve’ lounge. Die steeds minder vaak exclusief is, nu veel maatschappijen beknibbelen op de kosten en dezelfde lounge delen.

Aan boord kun je urenlang nadenken over hoeveel gasten er voor jou al in die dure stoel hebben liggen ruften en kwijlen. Als die hijgerige media berichten juist zijn, is alleen een cockpitstoel van Transavia nog smeriger.

Bij first class kan ik me nog voorstellen dat sommige maatschappijen naar de hand willen dingen van de rich and famous. Ze concurreren dan met privéjets. Maar nu we geen business class-stoelen meer uit vliegtuigen mogen meenemen, moesten sommige maatschappijen misschien toch eens overwegen om die stoelen zelf weg te halen?


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Bjorn Business
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Bjorn Hassert

Bjorn houdt van schrijven en luchtvaart. En dus van Up! Bjorn is luchtvaartstrateeg, op Up vertelt hij over de passie, verbazing en, heel soms, frustratie die de dynamiek van een luchthaven bij hem oproept.

Gerelateerde Artikelen

Nieuwe Russische turboprop ‘op dieet’

11/07/2025Redactie

Airbus A321neo fors beschadigd door hagel

11/07/2025Redactie

VS overwegen schrappen nieuw stealth-vliegtuig

11/07/2025Redactie
Recent

F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

12/07/2025

Vliegtuigwrakken die nooit zijn geborgen

12/07/2025

Nieuwe Russische turboprop ‘op dieet’

11/07/2025
Populair

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?