fbpx
NieuwsOpinie

Weg met de business class – column Bjorn

Business class zou het voor luchtvaartmaatschappijen mogelijk maken om goedkope economy-tickets aan te bieden. Onzin. Lagekostenmaatschappijen doen immers niet aan business class. Toch vliegen ze ons voor drie keer niks van A naar B. Het is een streng bewaakte kostenbasis die maatschappijen in staat stelt om scherpe tarieven aan te bieden.

Waarom vliegen er nog vliegtuigen rond met een business class? Veel blingbling zetels blijven namelijk leeg. De stoelen die wel gevuld zijn dragen niet altijd bij aan een gezonde yield van de vlucht. Omdat hier regelmatig eigen werknemers zitten, zoals vliegers die naar een buitenstation worden gestuurd. Daar verdient de maatschappij niets aan. De business class-stoelen die wel daadwerkelijk worden verkocht gaan volgens mij zelden voor de ‘officiële’ prijzen van de hand. Vaak betaalt de baas, en die wil korting om zijn mensen in jouw business class te stoppen. Wie niet voor zijn werk in business zit betaalt vaak in miles, niet in euro’s.

Hoeveel mensen zouden echt de volle mep betalen voor een paar uurtjes chillen in business?

Een retourtje naar de VS in business kost minstens vierduizend euro. Voor dat geld mag je dan een aantal uren op een stoel zitten die helemaal plat kan. Bij sommige maatschappijen kan zelfs dat niet, overigens. Voor dat geld zou ik zelf verwachten dat ik me eigenaar van die ligstoel mag noemen, niet slechts een huurder. Het is dat we sinds 9/11 geen gereedschap meer mee aan boord mogen nemen, anders zou ik eisen dat ik na de landing de stoel mag losschroeven en meenemen. (“Something to declare, Sir? You bet!”).

Is de prijs-kwaliteit verhouding ook niet volledig zoek? Een enkele maatschappij stuurt een taxi om je thuis op te pikken, maar meestal begint het business class-feest pas als je op de luchthaven in een ‘premium’ rij staat in de vertrekhal. Daarna mag je wat gaan drinken in een ‘exclusieve’ lounge. Die steeds minder vaak exclusief is, nu veel maatschappijen beknibbelen op de kosten en dezelfde lounge delen.

Aan boord kun je urenlang nadenken over hoeveel gasten er voor jou al in die dure stoel hebben liggen ruften en kwijlen. Als die hijgerige media berichten juist zijn, is alleen een cockpitstoel van Transavia nog smeriger.

Bij first class kan ik me nog voorstellen dat sommige maatschappijen naar de hand willen dingen van de rich and famous. Ze concurreren dan met privéjets. Maar nu we geen business class-stoelen meer uit vliegtuigen mogen meenemen, moesten sommige maatschappijen misschien toch eens overwegen om die stoelen zelf weg te halen?

Bjorn Hassert

Bjorn houdt van schrijven en luchtvaart. En dus van Up! Bjorn is luchtvaartstrateeg, op Up vertelt hij over de passie, verbazing en, heel soms, frustratie die de dynamiek van een luchthaven bij hem oproept.

Gerelateerde artikelen

Back to top button