De staking van het cabinepersoneel bij KLM zorgt voor meer vertraging dan normaal. De gemiddelde vertraging maandag was precies gelijk aan die van de geplande werkonderbrekingen. Dat blijkt uit analyse van Up in the Sky.
10 minuten
Een kwart van alle vertrokken vluchten is geanalyseerd en daaruit blijkt een gemiddelde vertragingstijd van tien minuten. Op de lange vluchten was gemiddeld een kwartier vertraging, de korte vluchten gingen zeven minuten later weg dan gepland. Up heeft gekeken naar vluchten door KLM zelf uitgevoerd; vanaf de start van de staking om 05:00 uur en tot 18:00 uur. De data is afkomstig van Schiphol. Er zijn willekeurig vluchten bekeken met vertrekmomenten die over de hele dag verdeeld waren.
Flightradar
Daarnaast heeft Up informatie opgevraagd bij Flightradar24. Daaruit blijkt langere vertraging dan in de analyse van Up. Flightradar houdt het op een gemiddelde vertraging van 22 minuten. Hier ging het om alle KLM-vluchten in dezelfde vertrekperiode. Flightradar gaat uit van het moment van opstijgen, Schiphol (en KLM) gaan uit van het vertrek bij de gate. Met name de polderbaan is vandaag gebruikt voor vertrekkende vluchten. Deze baan heeft de langste taxitijd.
Meer dan normaal
Een woordvoerder van KLM zegt tegen Up dat er “meer vertragingen waren dan normaal.” Volgens hem is de gemiddelde vertragingstijd twee tot vier minuten.
Grote opkomst
Volgens FNV hebben 360 werknemers zich als actievoerder aangemeld. Volgens de bond een “ongekend aantal”. “Dit is meer dan vijftig procent van de 700 personeelsleden die vandaag ingepland stonden om te werken.” Een dergelijke actiebereidheid komt zelden voor, aldus de bond.
Langste vertraging
De langste vertraging liep vlucht KL743 naar Lima op. Volgens de Schiphol gegevens 1 uur en 24 minuten, volgens flightradar 1:49 uur. Het is niet bekend of dit door de staking kwam.
Staking
FNV heeft de cabinemedewerkers van KLM opgeroepen om maandag tussen 05.00 en 23.00 het werk 10 minuten neer te leggen voor iedere vlucht. Dat moet gebeuren na de briefing. Met de actie protesteert FNV tegen de vermindering van het cabinepersoneel. KLM kondigde op 19 september aan met ingang van het winterseizoen met een steward(ess) minder te vliegen op 40 procent van de intercontinentale vluchten. Er zal één flight attendant minder zijn in de economy class van 777-200’s, A330-300’s en B787’s.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.