fbpx
Frequente reizigersNieuwsOnderwerpen

Heathrow krijgt toestemming voor derde baan

De Britse regering geeft Heathrow toestemming voor de bouw van een derde baan. Een commissie van betrokken ministers heeft dit vanochtend besloten.

“De stap die de regering vandaag gezet heeft is van groot belang. Ik ben trots dat na jaren van discussies en vertragingen deze regering nu actie onderneemt om de plaats van het Verenigd Koninkrijk in de globale luchtvaartmarkt veilig te stellen”, zegt Chris Grayling, de Britse minister van transport, in een verklaring.

De uitbreiding van Heathrow moet zo’n 17,6 miljard pond gaan kosten (bijna 20 miljard euro). Van dat bedrag wordt niet alleen een derde baan aangelegd, maar ook nieuwe terminalfaciliteiten om de groei in passagiersaantallen op te vangen.

Zeventig jaar
Er wordt al zo’n zeventig jaar over de bouw van een derde baan gesproken, maar door protesten van omwonenden en getreuzel bij de regering kwam deze er steeds maar niet. Na een lange strijd heeft de directie van Heathrow nu eindelijk haar zin gekregen.

Heathrow heeft maar twee start- en landingsbanen, veel minder dan bijvoorbeeld Schiphol (zes) of Parijs Charles de Gaulle (vier). Daardoor kan de luchthaven nauwelijks groeien.

Andere opties
De regering had nog twee andere opties; verlenging van een bestaande baan op Heathrow of de bouw van een nieuwe baan op Gatwick. Vooral in die laatste mogelijkheid zag het Londense bedrijfsleven niets, aangezien Gatwick minder internationale connecties heeft dan Heathrow.

Eerste stap
Mogelijk stemt het Britse parlement pas in de winter van 2017-2018 over de aanleg van een derde baan bij Heathrow. De beslissing van dinsdag is slechts een eerste stap, zo legde Grayling eerder uit. “[Na het besluit] zal er een consultatieronde zijn, overleg in het parlement en een stemming in dat parlement. Daarna kan het gekozen vliegveld een zeer gedetailleerd plan aanleveren.”

Het kan nog tien jaar duren voor de derde baan er ligt en operationeel is, zo verwachten analisten. Heathrow moet akkoorden sluiten met omwonenden over de sloop van hun huizen, wat mogelijk veel tijd kost. Bovendien worden rechtszaken van milieugroeperingen verwacht.

Bestel nu het boek Love is in the Air!

Hoe een vlucht mensen met elkaar verbindt, geschreven door Renske Dragt.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button